قیمت میلگرد صادراتی به عراق

صادرات آهن آلات به عراق از مرز مهران

مرز مهران یکی از امن ترین مرزهای گمرکی ایران با کشورعراق می باشد و از جایگاه تجاری ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که این مرز بسیار به مرکز عراق و همچنین به شهرهای مذهبی کشورعراق نزدیک است، می تواند برای صادرات میلگرد به عراق و یا صادرات ورق به عراق بهترین گزینه باشد. وسعت شهرستان مهران حدود 4164 كيلومتر مربع است و فاصله مركز این شهرستان تا شهر ايلام که مرکز استان است 100 كيلومتر می باشد. فاصله شهرستان مهران تا تهران نیز 791 كيلومتر است و اين نشان می دهد که شهرستان مهران با مركز كشور فاصله زیادی دارد. شهرستان مهران با كشور عراق 220 كيلومتر مرز مشترك دارد و درغرب استان ايلام قرار دارد. ایلام در شمال اين شهرستان و عراق در جنوب آن واقع شده اند. شهر مهران در قسمت جنوبی استان ایلام قرار دارد و مرکز بخش مرکزی شهرستان مهران می باشد. تقسیمات این شهر شامل هرمزآباد، فرخ‌آباد و رستم‌آباد و بخش مرکزی می‌شود. مرز گمرکی مهران یکی از فعالترین و مهمترین مرزهای رسمی ایران محسوب می شود و با پیشنهاد وزارت امور خارجه ایران در سال ۱۳۸۲ از طرف سازمان ملل متحد جزء مرزهای بین‌المللی به شمار آمد.

از آنجایی که واردات كالا از ايران برای کشور عراق از همه لحاظ مقرون به صرفه است، در حال حاضر عراق يكی از مهمترین مشتريان كالاهای ايرانی به خصوص مواد غذايی است. هم اکنون بازرسی استاندارد برای ۱۲ کالای صادراتی از ایران به عراق انجام نمی‌شوند و این تعداد به ۵۰ مورد در آینده افزایش خواهد یافت چرا که ۵۰ کالای مورد نیاز عراقی‌ها به منظور تغییر استانداردهای مربوطه به زبان انگلیسی وعربی، به ایران اعلام شده است. ۱۲ کالایی که مورد بازرسی استاندارد در مرز قرار نمی‌گیرند شامل اجاق گاز، کولر، مرغ منجمد، رب گوجه‌فرنگی، آجر، جوراب، تایر موتورسیکلت، تایر دوچرخه، تایرهای رادیال خودروهای سواری و وانتی سبک، تایر لایه اریب خودروهای سواری و وانتی سبک، تایرهای رادیال اتوبوس ، تایرهای بایاس اتوبوس، بارکش و یدک‌کش راکش و یدک کش می شوند.

کالاهای ایرانی که به‌عنوان اولویت‌های صادرات شناخته می شوند در حال حاضر شامل مصالح ساختمانی بویژه میلگرد صادراتی، ورق سیاه، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، تجهیزات درمانی و دارو، محصولات غذایی، صنایع نساجی، شوینده‌های بهداشتی و آرایشی، فرآورده‌های پتروشیمی و پایه نفتی، لوازم خانگی برقی، فرآورده‌های سلولزی، موادشیمیایی، مواد معدنی، گیاهان صنعتی ودارویی، انواع میوه و گیاهان تزئینی، محصولات دامی، مصنوعات چرمی و مصنوعات فلزی می شوند. عمده‌ ترین کشورهای صادرکننده کالا به کشور عراق به ترتیب شامل ترکیه و چین، ایران، آمریکا و کره جنوبی می شوند. ایران از عمده ترین تامین کنندگان سیمان به عراق است و این کالا در کنار میلگرد بیشترین کالای صادراتی ایران به عراق محسوب می شود.

میانگین تعرفه های گمرکی کشور عراق برای کل محصولات از صفر تا پنج درصد است. بازار عراق سالانه 30 میلیون تن سیمان نیاز دارد که 20 میلیون تن از این نیاز از طریق کارخانه های سیمان عراق تامین می شود و در نتیجه 10 میلیون تن دیگر از سایر کشورها صادر می شود. سال گذشته 8 میلیون تن سیمان که 60 درصد سیمان تولید شده درایران را تشکیل می دهد، به عراق صادر شده است. از سال 95 که بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون دلار انواع کالاهای ایرانی و همچنین ترانزیتی از مرز مهران به عراق ارسال شد، این مرز به عنوان بهترین گزینه تجار و بازرگانان برای ارسال کالا به کشور عراق شناخته شد. دلیل دیگر انتخاب این مرز از سوی تجار، امنیت و همچنین فاصله کم آن تا شهرهای مرکزی عراق می باشد. در حالی که زمانی روزانه یک هزار و 200 کامیون کالای صادراتی از مرز مهران به عراق فرستاده می شد، اکنون تعداد کامیون های صادراتی از مرز مهران به کشور عراق بنا بر دلایلی به 200 دستگاه کاهش یافته است. اخذ عوارض و مالیات سنگین از سوی اداره اقتصاد و دارایی یکی از اصلی ترین مشکلات صادرکنندگان در مرز مهران است. همچنین عوارضی که از سوی شهرداری برای خروج کالا از مرز مهران تعین شده نیز بر مشکلات تجار افزوده است.

برای دریافت مشاوره در فرآیند صادرات میلگرد به عراق، قیمت میلگرد صادراتی، صادرات ورق سیاه به عراق، با شهرآهن تماس بگیرید.

در طول 6 ماه ابتدایی سال جاری حدود 81 هزار تن کالای استاندارد از مرز مهران به عراق صادر شد و ارزش آن 39 میلیون و 747 هزار و 663 دلار محاسبه شده است . بیشترین کالای صادراتی از این مقدار مربوط به صنایع ساختمانی از جمله میلگرد، کاشی و موزائیک، آجر و دیگر محصولات است.

صادرات آهن آلات به عراق از مرز مهران


صادرات آهن آلات به عراق از مرز باشماق (پنجوین)

گذرگاه مرزی باشماق در شهرستان مریوان استان کردستان ایران واقع شده است و در 12 کیلومتری آن قرار دارد. در طرفین مرز باشماق، سلیمانیه عراق و کردستان ایران واقع شده اند. این مرز دومین گذرگاه مرزی ایران با اقلیم کردستان عراق و و جزء گذرگاه‌هاى رسمی پرتردد محسوب می شود. مرز مشترک باشماق، موجب رونق تجاری و اقتصادی و همچنین صنعت گردشگری شهرستان مریوان شده است. از مهمترین کالاهای صادراتی به عراق، میلگرد و ورق گالوانیزه می باشد. منطقه باشماق در گذشته از اهمیت فوق العاده ای برای جابه جایی کالا برخوردار بوده و به عنوان یک مرز غیررسمی فعالیت داشته است ولی در حال حاضراین مرز از نظر گردشگرى و اقتصادى از اهمیت زیادى برخوردار است.

فعالیت اقتصادی از مرز باشماق با کردستان عراق در سال 1369 آغاز و مبادلات در این منطقه روز به روز تقویت شده است و در نتیجه به عنوان اولین بازارچه مرزی ایران با کشور عراق موجبات فعالیت های اقتصادی خوبی را فراهم کرده است. مرز باشماق در سال 1383 فعالیت رسمی خود را به صورت رسمی آغاز کرد. برای آشنایی بیشتر با فرآیند صادرات ورق گالوانیزه به عراق به صفحه صادرات ورق مراجعه نمایید. 

اولین شهر عراق در آن سوی مرز باشماق، پنجوین است. این شهر در 15 کیلومتری مرز ایران و ۱۳۰ کیلومتری شهر سلیمانیه قرار دارد. بازارچه مرزی باشماق واقع در روستای مرزی باشماق، 17 کیلومتربا غرب شهر مریوان فاصله دارد. از دلایل بالا رفتن ازدحام این بازارچه می توان به این امر اشاره کرد که بسیاری از بازرگانان عراقی به دلیل ناامنی در شهرهای مرکزی عراق، کالاهای مورد نیاز خود را از طریق بازارچه مرزی باشماق در ایران تحویل می گیرند، زیرا با وجود ناامنی مناطق مرکزی عراق، حدود 15 کیلومتری این منطقه همچنان امن است. در نتیجه این عوامل، معمولا" صف های طولانی ماشین‌های ترانزیتی به منظور صادرات کالاهای دو کشور در این مرز تشکیل می شوند. در طول 8 ماهه نخست سال 96 گمرک باشماق با ترانزیت 2 میلیارد و 740 میلیون دلار کالا معادل 774هزار تن، رتبه نخست ترانزیتی مقصد کشور را به خود اختصاص داد. همچنین صادرات انجام گرفته در سال جاری در مقایسه با سال قبل ازمرز باشماق، به لحاظ وزنی 3 درصد و به لحاظ ارزش ارزی 16 درصد افزایش یافته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در نحوه صادرات میلگرد به عراق , صادرات ورق گالوانیزه به عراق، فرآیند صادرات، گمرک و ... با شماره 09123137673 تماس حاصل نمایید.

این مرز از سویی برای بازرگانان ایرانی و عراقی جذابیت دارد و از سوی دیگر اهالی اطراف این منطقه می توانند تنها با داشتن پاسپورت و بدون ویزا به کشور مجاور سفر ‌کنند. کردستان دارای 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، یک مرز رسمی، سه بازارچه و همچنین پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا را دارد. به علاوه، گمرکات استان کردستان دارای چهار شعبه فعال در بانه، سنندج، سیرانبند و باشماق دارند و به مسافران و فعالان اقتصادی خدمات ارائه می‌کنند.


صادرات آهن آلات به عراق از مرز پرویزخان

گذرگاه مرزی پرویزخان، مرزی در غرب ایران و با اقلیم کردستان عراق هم‌ مرز است. گذرگاه مرزی پرویزخان در شهرستان قصر شیرین در غرب استان کرمانشاه قرار دارد. قصرشیرین بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و 62 کیلومتر از این مرز، با استان سلیمانیه شمال عراق است. از این روعمده تجارت این بازارچه با شهرهای سلیمانیه، کلار و همچنین موصل، کرکوک و خانقین این استان است. بازارچه مرزی پرویزخان در نقطه صفر مرزی قرار دارد و از آنجایی که در کنار روستای مرزی پرویزخان عراق قرار دارد، به این نام شناخته می شود. این بازارچه در سال 86 راه اندازی شد و با صادرات روزانه حداقل 800 کامیون کالا به عراق دارای حجم مبادلات بازرگانی بالایی است. بازارچه پرویزخان قصرشیرین، در مسیر راه ابریشم قرار داشته و با طول 900 کیلومتر، نزدیکترین راه متصل به کشورهای اروپایی از طریق عراق و سوریه می باشد. این بازارچه درحال حاضر که عراق از لحاظ اقتصادی شرایط مساعدی ندارد، راه مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود. عمده کالاهای صادراتی ازاین بازارچه شامل کولر آبی، سیمان، ماهی پرورشی، گوجه فرنگی، بامیه، هندوانه، سیب درختی، خامه، ماست، تافی مغزدار، بیسکویت و همچنین مواد سوختی می شود.

برای سفر به شهرهای مختلف اقلیم کردستان عراق نیازی به دریافت ویزا نیست و این امکان برای مسافران ایرانی وجود دارد که با خودروهای شخصی خود به این منطقه سفر کنند. کالاهای ایرانی که به‌عنوان اولویت‌های صادرات شناخته می شوند در حال حاضر شامل مصالح ساختمانی بویژه میلگرد ، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، تجهیزات درمانی و دارو، محصولات غذایی، صنایع نساجی، شوینده‌های بهداشتی و آرایشی، فرآورده‌های پتروشیمی و پایه نفتی، لوازم خانگی برقی، فرآورده‌های سلولزی، موادشیمیایی، مواد معدنی، گیاهان صنعتی ودارویی، انواع میوه و گیاهان تزئینی، محصولات دامی، مصنوعات چرمی و مصنوعات فلزی می شوند. عمده‌ ترین کشورهای صادرکننده کالا به کشورعراق به ترتیب شامل ترکیه و چین، ایران، آمریکا و کره جنوبی می شوند. ایران ازعمده ترین تامین کنندگان سیمان به عراق است و این کالا در کنار میلگرد بیشترین کالای صادراتی ایران به عراق محسوب می شود.

برای دریافت مشاوره در فرآیند صادرات میلگرد به عراق، قیمت میلگرد صادراتی، صادرات ورق سیاه به عراق با شهرآهن تماس بگیرید. بیشترین کالای صادراتی به عراق مربوط به صنایع ساختمانی از جمله میلگرد، کاشی و موزائیک، آجر و دیگر محصولات است. برای کسب اطلاعات بیشتر در نحوه صادرات میلگرد به عراق، صادرات ورق گالوانیزه به عراق، فرآیند صادرات، گمرک و ... با شماره 09123137673 تماس حاصل نمایید.

صادرات آهن آلات به عراق از مرز پرویزخان


صادرات آهن آلات به عراق از مرز خسروی (منذریه)

گذرگاه مرزی خسروی از مرزهای بین‌المللی در غرب ایران و یکی از مهمترین و قدیمی ترین مرزهای ایران با عراق است . این مرز در شهرستان قصر شیرین واقع شده و 20 کیلومتر با آن فاصله دارد. شهرستان قصرشیرین ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و با دارا بودن دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی حجم زیادی از صادرات به عراق را در بر گرفته است. مرز خسروی با بخش عربی کشورعراق و مرز پرویزخان با بخش کردستان عراق هم‌ مرز هستند. جاده ۴۸ که پیش از این در مسیر راه ابریشم قرار داشت، از ساوه تا مرز خسروی ادامه می یابد. روزانه تقریباً ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز رسمی خسروی به عراق فرستاده می شود و از هر خودرو ۵۰۰۰ تومان عوارض که صرف تأمین زیرساخت‌ها می‌شود از طرف شهرداری دریافت می شود.

مرز خسروی نزدیکترین مرز ایران به عتبات عالیات است و قدمت تاریخی دارد. متاسفانه با توجه به جریانات تکفیری تروریستی اخیر، این مرز در سال‌های اخیر بسته شده است. مرز خسروی در مقایسه با سایر مرزهای ایران، از تجهیزات مسافری و تجاری خوبی برخوردار است. به علاوه، راه آهن غرب نیز یکی از زیرساخت های توسعه ای در کرمانشاه محسوب می شود که در حال حاضر به طرف مرز خسروی در حال توسعه است و اتصال این راه آهن به کشور عراق می تواند در توسعه اقتصاد پایدار در ایران و عراق نقش مهمی داشته باشد.

کالاهای ایرانی که به‌عنوان اولویت‌های صادرات شناخته می شوند در حال حاضر شامل مصالح ساختمانی بویژه میلگرد ، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، تجهیزات درمانی و دارو، محصولات غذایی، صنایع نساجی، شوینده‌های بهداشتی و آرایشی، فرآورده‌های پتروشیمی و پایه نفتی، لوازم خانگی برقی، فرآورده‌های سلولزی، موادشیمیایی، مواد معدنی، گیاهان صنعتی ودارویی، انواع میوه و گیاهان تزئینی، محصولات دامی، مصنوعات چرمی و مصنوعات فلزی می شوند. عمده‌ ترین کشورهای صادرکننده کالا به کشورعراق به ترتیب شامل ترکیه و چین، ایران، آمریکا و کره جنوبی می شوند. ایران ازعمده ترین تامین کنندگان سیمان به عراق است و این کالا در کنار میلگرد بیشترین کالای صادراتی ایران به عراق محسوب می شود. 


صادرات آهن آلات به عراق از مرز تمرچین (حاجی عمران)

تمرچین، یکی از شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی، از توابع شهرستان پیرانشهر و از مرزهای گمرکی ایران و عراق است که ۱۲ کیلومتر با شهرستان پیرانشهر فاصله دارد. نقده و اشنویه در شمال، مهاباد در شرق، سردشت در جنوب و عراق در غرب این شهر قرار دارند و برای ترانزیت کالا به کشورهای جهان، منطقه ای مستعد محسوب می شود. از این رو صادرات میلگرد به عراق و صادرات ورق گالوانیزه به عراق از این مرز رونق زیادی دارد. پایانه مرزی تمرچین از مجهزترین پایانه‌های مرزی ایران به شمار می آید که همه زیر ساخت‌ها در آن فراهم و به بهره برداری رسیده است. فعالیت و خدمت رسانی این گمرک به مسافران و رانندگان به صورت شبانه روزی است و به طورمتوسط روزانه حدود ۲۰۰ دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی بویژه میلگرد صادراتی از درب ترانزیتی گمرک وارد عراق می‌شوند. علاوه بر کشورهای عراق، ترکیه و سوریه که عمده کشورهای طرف صادرات این گمرک می باشند، از این طریق به کشورهای مختلف اروپایی نیز صادرات انجام می شود.

این مرز یکی از مرز‌های فعال در بخش ترازیت کالا به غرب کشور است و با روند رو به رشدی که در صادرات محصولات تولیدی دارد، موجب توسعه استان و به ویژه جنوب استان است. بعد ازگمرک بازرگان در شهرستان ماکو، مرز تمرچین به عنوان مهمترین و فعال‌ترین مرز کشور به حساب می آید. مرز مقابل مرزتمرچین پیرانشهر، منطقه مرزی حاج عمران عراق بوده که در نزدیکی شهر چومان عراق واقع شده است. پایانه مرزی تمرچین به عنوان دروازه تجاری کشورهای ایران وعراق، نزدیکترین راه زمینی ایران به خلیج فارس و کشور‌های حوزه دریای مدیترانه به شمار می رود.

طی سال جاری، صادرات از این گمرک در حدود ۳٫۸ برابر افزایش داشته است واز نظر تجار خارجی این گمرک مقصدی مطمئن برای آنان به حساب می آید. صادرات از این مرز به سه روش صادرات کالا از سایر گمرکات کشور، صادرات قطعی، و کارت های پیله وری صورت می گیرد و هر سه شیوه صادراتی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. 82 درصد از سهم صادرات استان آذربایجان غربی به عراق، از طریق گمرک تمرچین انجام می شود. حجم عمده واردات از طریق این گمرک را سوخت گازوییل و مازوت و عمده کالاهای وارداتی از عراق را آهن قراضه و ضایعات مسی، برنزی، آهنی و استیل به صورت ذوب شده و در قالب شمش تشکیل می دهند. اکثر کالاهای صادراتی نیز شامل محصولات ساختمانی بویژه میلگرد ، ورق گالوانیزه ، سیمان، کاشی، سرامیک، مصنوعات پلاستیکی، فلزی، پوشاک بچه، پتو و میوه و تره بار می شوند. تمام خودروهای عراقی ورودی ازطریق گمرک تمرچین بیمه می شوند و این بیمه نامه ها در حدود یک هفته اعتبار دارد.

بازارچه مرزی تمرچین در مرز ایران وعراق در روستای تمرچین واقع شده و با گمرک حاجی عمران عراق مجاور است. این بازارچه به دلیل حساسیت اقتصادی و جغرافیایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از سال 73 فعالیت خود را آغاز کرده است. علاوه بربازارچه مرزی تمرچین، بازارچه‌های سرو، ساری سو و رازی نیز در آذربایجان غربی با گمرک فعالیت دارند. سال گذشته صادرات از گمرک تمرچین 234 هزار و 977 تن به ارزش 183میلیون و 496 هزار و 261 دلار بوده است. همچنین صادرات از محل بازارچه نیز هشت هزار و 119تن به ارزش چهار میلیون و 684 هزار و 582 دلار می شود. مقررات صادرات میلگرد در اساسنامه های وزارت خانه آمده است.

صادرات آهن آلات به عراق از مرز تمرچین


صادرات آهن آلات به عراق از مرز شلمچه (بصره)

شلمچه روستا و منطقه‌ای مرزی در غرب خرمشهر و جنوب غربی ایران است. مرز شلمچه که مرز میان ایران و عراق است، اخیرا" یکی از مرزهای گمرکی ایران شده است. این مرز به واسطه نزدیکی با کارخانه های تولیدکننده میلگرد از یک طرف و همجواری با شهرهای مستعد عراق، بازار خوبی جهت صادرات میلگرد به عراق و صادرات ورق گالوانیزه به عراق ایجاد نموده است. این مرز ۱۵ کیلومتر با خرمشهر و ۲۵ کیلومتر با شهر بصره عراق فاصله دارد. در سالهای اخیر افزایش تعداد گمرکات صادراتی مستقل در این منطقه به دلیل روند روبه رشد صادرات کالا از گمرک خرمشهر و مرز شلمچه بوده است. نزدیکترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق مرز شلمچه است. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در صادرات آهن آلات به عراق ، قیمت میلگرد صادراتی ، قیمت روز ورق گالوانیزه می باشد. شما می توانید قیمت روز میلگرد و قیمت روز ورق را در سایت شهرآهن مشاهده نمایید.

از زمانی که گمرک شلمچه جزء مرزهای رسمی گمرکی ایران شناخته شد، انجام تشریفات گمرکی مربوط به اظهار و ترخیص کالاهای صادراتی از طریق این گمرک به تسریع و تسهیل صادرات کالا به کشورهای منطقه از جمله عراق و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه و افزایش صادرات کالا از این گمرک کمک شایانی کرده است. مرز شلمچه از بهترین زیرساخت های ترانزیتی و همچنین دپو برخوردار است. با این وجود بعلت میزان عوارض دریافتی کشور عراق از این مرز، میزان صادرات از این مرز هر سال نسبت به سال گذشته کمتر می شود. سهم صادرات امسال از مرز شلمچه از مرز چذابه نیز کمتر بوده است. تعداد کامیون هایی که روزانه از مرز شلمچه به عراق صادر می‌شود در حدود ۳۰۰ دستگاه است و این کامیون ها حامل مصالح ساختمانی بویژه میلگرد و ورق گالوانیزه و تره‌ بار هستند.

 اصلی ترین عامل در مشکلات مرز تجاری شلمچه، اجرا نشدن مصوبه شورای امنیت ملی، و همچنین مدیریت مشترک و چندگانه در این مرز می باشد. به علاوه، گذرگاه مرزی و تجاری شلمچه به منظور آسان‌سازی و توسعه تجارت در این منطقه نیازمند تجهیز امکانات فنی است. طبق قوانین گمرکی عراق، هزینه مجوزهای واردات و ثبت سفارش‌ها در حدود یک میلیون و 200هزار دینار می باشد اما در حال حاضر با مبلغی در حدود 3 میلیون دینار عراقی قابل صادر شدن هستند و از این رو حقوق تاجران ایرانی در مرز شلمچه پایمال می شود. گفتنی است که بازرگانان ایرانی در سایر مرزهای نزدیک با چنین مشکلی روبرو نیستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فرآیند صادرات و ممنوعیت های صادراتی، با کارشناسان شهرآهن تماس بگیرید.


صادرات آهن آلات به عراق از مرز چذابه (الشیب)

گذرگاه مرزی چذابه یا چزابه در در 110 کیلومتری شمال غربی شهر اهواز در استان خوزستان واقع شده و ۱۷ کیلومتر با شهر بستان فاصله دارد. چذابه درمرز ایران وعراق مابین تپه‌های رملی و هورالهویزه که تالاب هویزه نیز نام دارد و در مسیر مرزی فکه – بستان قراردارد. از آنجایی که تالاب هویزه و تپه‌های شنی در دو سوی این تنگه قرار دارند، تنگه چذابه از لحاظ رزمی استراتژیک محسوب می شود. چزابه از سمت ایران به فکه و از سمت عراق به العماره می رسد. استان خوزستان با ۲ استان عراقی میسان و بصره حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک داشته و با هر ۲ استان تفاهم نامه همکاری فرهنگی، اقتصادی و آموزشی دارد. رشد صادرات کالا از بازارچه مرزی چذابه قابل ملاحظه بوده و پیش بینی می شود روند رو به رشد صادرات کالا از این بازارچه در آینده نیز ادامه داشته باشد. سال قبل حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی شامل مصالح ساختمانی، آهن آلات بویژه میلگرد ، ورق گالوانیزه ، تره بار ، لوازم خانگی و برقی، مواد غذایی، دام زنده، آرد، لبنیات و آبزیان پرورشی از مرزهای چذابه و شلمچه خوزستان به عراق صادر شده که سهم بازارچه چذابه 350 میلیون دلار بود. با کاهش تولیدات کشاورزی عراق در نتیجه خشکسالی و در پی آن آزاد شدن واردات تره بار، صادرات کالا به عراق از بازارچه مرزی چذابه افزایش یافت. به این ترتیب تعداد کامیون های حامل بار صادراتی از چذابه به روزانه بیش از یک هزار دستگاه رسید. از دیگر دلایل افزایش 45 درصدی صادرات کالا از مرز چذابه می توان به تغییرات و نوسانات نرخ ارز در کشور و افزایش توان خرید تجار و بازرگانان عراقی برای خرید کالاهای ایرانی با ارز دلار و دینار اشاره کرد.

با توجه به تراکم کامیون های حامل کالاهای صادراتی در مسیرهای منتهی به بازارچه مرزی چذابه و میزان زیاد بارهایی که در بارانداز بازارچه چذابه تخلیه می شوند، ترتیبی داده شده است تا صادرکنندگان با مشکلی مواجه نشوند. در حال حاضر تعداد کامیون هایی که روزانه از مرز چذابه تردد می‌کنند، حدود 240 تا 300 دستگاه و روند صادرات در این مرز مساعد است. از آنجایی که مرز چذابه یک منطقه مرزی برای صادرات کالای غیر نفتی محسوب می‌شود، به یک موقعیت استراژیک اقتصادی و امنیتی برای ایران تبدیل شده است. به علاوه، با توجه به اینکه این منطقه در نقطه‌ای واقع شده است که از نظر موقعیت جغرافیایی کالاها به راحتی به کشور عراق صادر می‌شوند، اهمیت مرز چذابه دوبرابر شده است.

صادرات آهن آلات به عراق از مرز چذابه


صادرات آهن آلات به عراق از مرز سومار (مندلی)

گذرگاه مرزی سوماریکی از مرزهای پررونق در صادرات میلگرد به عراق از گذشته تا کنون بوده است. این گذرگاه از توابع شهرستان قصرشیرین درکرمانشاه و در فاصله 90 کیلومتری این شهر واقع شده است. میزان مرز مشترکی که استان کرمانشاه با کشورعراق دارد 371 کیلومتر است و از این میزان 86 کیلومتر به سومار اختصاص دارد. گذرگاه مرزی سومار- مندلی مرز مشترک استان کرمانشاه و استان دیاله عراق است که از سال 1980 در پی جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران بسته شده بود. این گذرگاه به عنوان چهارمین گذرگاه مشترک عراق وایران شناخته شده است. سومار درمرز ایران که از امن ترین و کوتاهترین مسیرهای ارتباط دهنده ایران و عراق است، با شهر مندلی عراق 15 کیلومتر فاصله دارد و نزدیکترین نقطه ایران به بغداد، پایتخت عراق می باشد. فاصله مرز سومار با بغداد 155 کیلومتر است و کربلا در 230 کیلومتری آن واقع شده است. در نتیجه این مرز نزدیکترین نقطه ایران به مرکز عراق و عتبات عالیات به حساب می آید.

بازارچه سومار پنج کیلومتر با شهر فاصله دارد و در گذشته تنها صادرات سیمان در آن صورت می گرفته ولی امروزه میلگرد صادراتی و ورق گالوانیزه که مهمترین محصول صادرات به عراق از این مرز شناخته شده اند، نیز صادر می گردند. سیمان، آهک، کاشی، سرامیک، سنگ و شیشه، مواد شوینده، پلاستیک، تره بار، ماکارونی، روغن خوراکی، ظروف آلومینیوم، و انواع شکلات و بیسکویت کالاهایی هستند که از مرز سومار به عراق صادر می شود. از اهداف اصلی راه اندازی بازارچه مرزی سومار شامل توسعه صادرات برای کسب درآمد ارزی بیشتر، کمک به توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با عراق، افزایش اشتغال، جلوگیری از گسترش پدیده قاچاق کالا، ارتقای امنیت نوار مرزی و کمک به رونق تولید کالاهای صنعتی، کشاورزی ومعدنی شهرستان گیلانغرب می شود.

در ۶ ماهه نخست سال 97، گمرک بازارچه مرزی سومار ۵۹۷ میلیون و ۹۳۳ هزارو ۹۸۰ دلار کالا به ارزش وزنی ۶۲۶ هزارو ۶۱۱ تن توانسته رتبه نخست صادرات به کشور عراق را به خود اختصاص دهد. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این میزان صادرات کالا از گمرک بازارچه مرزی سومار از لحاظ ارزشی ۹۳ درصد و از نظر وزنی ۶۴ درصد پیشرفت کرده است. عمده کالاهای صادر شده از طریق بازارچه مرزی سومار به استان های شرقی عراق صادر می شود و این معبر باعث کوتاهتر شدن فاصله حمل کالا به بغداد شده است. مرز سومار از سوی وزارت کشور یک مرز رسمی شناخته شده است و در هر روز تقریبا" هشت کامیون کالا از این مرز خارج می شود.

با کمک سامانه جامع امور گمرکی در نظر گرفته شده برای این گمرک، این امکان برای صاحب کالا وجود دارد که بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت اینترنتی کالای خود را اظهار کند و از مراحل اظهار گمرک کالای خود نیز مطلع شود. از این رو نه تنها در وقت و هزینه صرفه جویی می شود بلکه از بروز تخلف و جعل اسناد جلوگیری به عمل می آید. جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به قیمت میلگرد صادراتی، نحوه صادرات میلگرد به عراق، صادرات ورق گالوانیزه به عراق با کارشناسان صادرات ما تماس بگیرید.