گابیون بندی رودخانه

انواع گابیون که کاربردهای متفاوتی دارند و در مناطق مختلف کارآیی دارند، بسیار مهم هستند اما توری گابیون چیست؟ استفاده از گابیون برای مستحکم کردن سازه ها و بسترهای مختلف امری مهم است. گابیون ها دارای توری های قفسه مانند هستند که دارای چشمه های شش ضلعی هستند و معمولا درون این توری های فلزی را با قلوه سنگ ها و شن و ماسه و... پر می کنند. این روش استفاده بسیاره دارد که از متداول ترین و مهم ترین استفاده های آن می توان به ایجاد بستر در کنار رودخانه ها اشاره کرد.
گابیون بندی رودخانه ها از ایام قدیم امری کابردی و رایج بوده است و در مصر برای پیشگیری از خروش و سرکشی رودخانه استفاده می شده است. امروزه هم کاربردهای این چنینی دارد و فقط شکل مدرنیته تری به خود پیدا کرده است. از آنجایی که گابیون ها در دو جنس مفتول گالوانیزه و مفتول پلاستیکی رایج تر هستند، برای گابیون بندی رودخانه ها می توان یکی از این دو را به کار برد. البته توری های جنس مفتول گالوانیزه استحکام بیشتری نسبت به پلاستیکی ها دارند اما هزینه آن ها نسبت به پلاستیکی ها بیشتر است و سنگین تر هم هستند.

اهمیت گابیون بندی رودخانه

توری های گابیونی از هر لحاظ محصولات مهمی هستند و به دنبال آن در بستر رودخانه ها نیز وظیفه مهمی را اجرا می کنند. از نقش های تاثیر گذار این محصولات برای رودخانه ها می توان به جلوگیری از به راه افتادن سیل، جلوگیری از فرسایش مناطق اطراف رودخانه ها و ایجاد آسیب به افراد ساکن اطراف رودخانه ها یا پوشش های گیاهی و غیره اشاره کرد.
توری های فلزی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و درون آن ها توسط سنگ و کلوخ و... پر می شود و همین باعث می شود که سازه بزرگی تشکیل دهند که می تواند از وقوع حوادث جلوگیری کند. این چنین تخریب بستر رودخانه ها چون شامل سنگ های بزرگ و سخت و خاک های نفوذ ناپذیر هستند به حداقل می رسد، اما اگر شن و ماسه های کنار رودخانه ریز و نفوذ پذیر باشند، به دلیل جریان طبیعی آب رودخانه امکان فرسایش زیاد می شود.
اغلب این اتفاق مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما در برخی مواقع از جمله از زمان هایی که بارندگی زیاد می شود یا برف های روی کوهستان ها آب می شوند باعث به وجود آمدن آسیب هایی می شوند. در چنین مواقعی باید چاره ای اندیشید تا از به وجود آمدن این اتفاق ها جلوگیری شود. گابیون بندی رودخانه یکی از این راه های موثر است که سبب افزایش استقامت دیواره های رودخانه می شود و از فرسایش و تخریب خاک نیز جلوگیری می کند.

گابیون بندی رودخانه

نکات مهم در گابیون بندی رودخانه

اصول و نکات مهمی در گابیون بندی رودخانه وجود دارند که بسیار مهم هستند و برای درست پیش رفتن کار و داشتن استحکام لازم سازه، باید حتما رعایت شوند. برخی از این نکات را در ادامه برای شما ذکر می کنیم. سنگ و کلوخ ها و در کل مصالحی که درون توری گابیون ریخته می شوند باید استحکام لازم را داشته باشند و با کیفیت باشند و به آسانی و تحت فشار آب متلاشی نشوند و دارای اندازه مناسب باشند.
باید به این نکته توجه شود که فوندانسیون و زیر ساختی که توری فلزی بر روی آن جای گذاری می شود، حتما یکدست و صاف باشد تا بار توانایی اینکه به طور گسترده در تمامی سطح پخش شود و سبب ایجاد تمرکز تنش تنها در برخی از مناطق نشود. قسمت ها و سطحی از رودخانه که نیاز به گابیون بندی دارد را باید پاک سازی کنیم و اثر هیچگونه پوشش گیاهی در آنجا و همچنین باید بررسی هایی راجع به فرونشست آن منطقه انجام شود تا سازه را در جایی که امکان فرونشست وجود دارد بنا نکنیم.
شهر آهن سال هاست در این زمینه فعالیت دارد و خدا را شاکریم که توانسته ایم رضایت همه مشتریان عزیزمان را جلب کنیم، از همین رو اگر به اطلاعات و مشاوره های بیشتری در رابطه با گابیون ها نیاز دارید، می توانید با متخصصان ما در مجموعه شهرآهن تماس بگیرید تا به بهترین نحو شما را راهنمایی کنند. استحکام خود را به ما بسپارید. شما می توانید توری استیل، توری پلاستیکی و... را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از شهرآهن بخرید.