در صنعت ساخت و ساز از مصالح مختلفی استفاده می شود. مصالح فلزی یکی از مصالح پرکاربرد در این صنعت است. استفاده از مصالح فلزی در بخش های خاص با توجه به شرایط و جنس آن انجام می شود. پروفیل یکی از مصالح فلزی است که در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد بوده و در بخش های مختلف از آن استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی پروفیل به توضیح در خصوص قیمت پروفیل تبریز بپردازیم.


پروفیل چیست؟

اگر بخواهیم از لحاظ لغوی معنای این کلمه را بررسی کنیم باید بگوییم به ثبات یک مقطع در طول مشخص پروفیل گفته می شود. اما این لغت در صنعت ساختمان سازی مفهوم خاص خود را دارد. پروفیل در زبان لاتین عبارت از تجهیزاتی است که در ساخت درب، لوله، پنجره و نمای ساختمان کاربرد دارد. به عنوان مثال از پروفیل آلومینیومی در ساخت قاب پنجره استفاده می شود.


پروفیل از لحاظ تخصصی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

  • پروفیل باز

پروفیل باز که از ضخامت و ابعاد متنوعی برخوردار است در صنعت ساخت و ساز به صورت مصالح برای ساخت تیرآهن، تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی، چهارپهلو و تیر آهن هاش استفاده می شود. نوع دیگری از پروفیل های باز وجود دارد که به پروفیل های باز با سطح مقطع Z شهرت داشته و در ساخت و سازهای وسیع تر کاربرد دارد. از این پروفیل ها در ساخت سقف سوله ها، سالن ها، پارکینگ های عمومی و انبارها استفاده می شود.

  • پروفیل بسته

از پروفیل بسته برای تولید قوطی، لوله، درب، پنجره، کرکره برقی و پی وی سی استفاده می شود.

پروفیل ساختمان


طرز تهیه پروفیل چگونه است؟

یکی از سوالاتی که همواره به ذهن افراد خطور می کند اینست که تولید پروفیل چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: ورق های فولادی یا کلاف در کارخانه لوله و پروفیل به روش نورد سرد به پروفیل در ابعاد مختلف تبدیل می شود. در طی مراحل مختلف و با استفاده از فرایندی خاص پروفیل باز یا بسته تولید می شود. مراحل مختلف عبارتند از:

1/ تهیه مواد اولیه

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پروفیل در بیشتر کارخانه ها به ویژه کارخانه فولاد مبارکه تهیه می شود. برخی از مواد نیز از طریق واردات از کشورهای اروپایی، اروپای شرقی، آسیای میانه و برزیل به کشور وارد می شود. ورق مصرفی برای تولید پروفیل باید دارای ترکیبات شیمیایی خاص بوده و خواص مکانیکی مناسب داشته باشد، با رعایت این موارد مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نخواهد شد. ورق های استاندارد مصرفی دارای ترکیباتی همچون سیلیس، کربن، گوگرد، فسفر و منگنز بوده و برای تولید پروفیل از آن ها استفاده می شود. با ورود ورق های فولادی به کارخانه ابتدا وزن شده و سپس با توجه به ابعاد و موارد مصرف آن ها در بخش های مختلف انبار می شوند تا در هنگام نیاز وارد چرخه تولید شوند.

 2/ برش کلاف

در هنگام استفاده، کلاف ها با کمک دستگاه برش به صورت نوارهایی با عرض مشخص بریده می شوند. دستگاه هایی که کار برش را انجام می دهند تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک هستند. در آخر نوارهای بریده شده دسته بندی و به خط تولید منتقل می شوند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

مطالب خواندنی دیگر:


تولید لوله و پروفیل

پروفیل و قوطی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تولید می شوند. انتخاب روش وابسته به امکانات ماشینی از لحاظ طراحی است. به طور معمول پروفیل باز به طریق مستقیم تولید می شود.

انواع پروفیل


انواع پروفیل کدامند؟

به طور کلی دو دسته پروفیل صنعتی و ساختمانی وجود دارد. پروفیل صنعتی از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت خودروسازی، نظامی و ... بوده و به صورت قطعات صنعتی از آن ها استفاده می شود. پروفیل های ساختمانی آن دسته از پروفیل هایی هستند که در صنایع ساختمان سازی کاربرد دارند. از جمله پروفیل های ساختمانی می توان به درب و پنجره های آلومینیومی اشاره کرد.

در واقع می توان گفت سه نوع پروفیل تولید می شوند که عبارتند از:

  • پروفیل ساختمانی
  • پروفیل آلومینیومی
  • پروفیل کامپوزیتی

پروفیل ساختمانی

همانظور که گفته شد پروفیل ساختمانی در صنعت ساخت و ساز کاربرد داشته و به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • پروفیل نورد سرد: از شکل دهی ورق فولای به وسیله خم کردن و پرس شدن ایجاد شده و به شکل ناودانی است. از این پروفیل ها برای کارهای سبک همچون ناودانی، سقف کاذب و تیرهای تکیه گاهی استفاده می شوند. این پروفیل ها تنها برای کارهای سبک مناسب هستند.
  • پروفیل نورد گرم: از نورد گرم شمش فولادی ساخته شده و به صورت قوطی است.
  • پروفیل مرکب: از اتصال پروفیل های سرد و گرم به وجود می آید.

پروفیل آلومینیومی

در قالب صنعتی و ساختمانی تولید شده که در ساختمان سازی به صورت در و پنجره و ... کاربرد دارد. در صنایع دیگر از این پروفیل ها به صورت قطعات صنعتی استفاده می شود.

پروفیل کامپوزیتی

در حال حاضر حجم بالایی از پروفیل های کامپوزیتی در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. به خصوص ساختمان سازی در نقاط آب و هوای مرطوب که درصد خوردگی در آن جا بالاست. همانطور که گفته شد بخاطر ممانعت از خوردگی سازه و افزایش عمر آن ها از این نوع پروفیل استفاده می شود. استفاده از این پروفیل ها مزایای زیادی با خود به همراه دارد که یکی از آن ها مقاومت در برابر لرزش ها و ارتعاشات زلزله است. این پروفیل خاصیت غیرکشسانی داشته و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. همچنین استفاده از پروفیل کامپوزیتی وزن ساختمان و بنا را پایین تر می آورد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

مطالب خواندنی دیگر:


تفاوت آهن با پروفیل آلومینیومی

پروفیل های آلومینیومی مشابه آهن نبوده و متمایز از آن هاست. در این جا به دو مورد از تفاوت های موجود بین آن ها اشاره می کنیم:

  • در و پنجره های آهنی سبب هدررفت بیشتر انرژی می شوند، حال آنکه پنجره های آلومینیومی سبب بهینه سازی در مصرف انرژی می شوند.
  • رنگ روشن و سفید پروفیل های آلومینیوی موجب احساس تمیزی خانه و ساختمان می شود.

قیمت پروفیل تبریز

پروفیل یکی از محصولات فلزی است که عوامل زیادی در قیمت گذاری آن دخیل هستند؛ از اینرو می توان گفت که موارد زیر در قیمت پروفیل تبریز نقش دارند:

  • مواد اولیه یا خام
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه برق
  •  موارد حاشیه ای
  • سایز پروفیل
  • وزن نیز از عوامل موثر بر نوع کاربرد و قیمت محصول است.
  • ضخامت پروفیل بکار رفته در قوطی نیز از جمله موارد تأثیر گذار بر قیمت است.
  • هر چه ورق استفاده شده در ساخت قوطی نازک تر باشد قیمت آن افزایش و هر چقدر ضخامت ورق بیشتر باشد قیمت آن کاهش می یابد.

جمع بندی
پروفیل یکی از مصالح بکار رفته در صنعت ساخت و ساز یا ساختمانی است که در صنعت بسیار پرکاربرد است. از این محصول فلزی در ساخت در،پنجره، لوله، مبلگرد، ناودانی و ... استفاده می شود. عوامل زیادی بر قیمت این محصول تأثیرگذار است که از جمله آن ها می توان به وزن، سایز، ضخامت، هزینه مواد خام و اولیه، هزینه برق، حمل و نقل و ... اشاره کرد. با استفاده از این محصول می توان مقاومت سازه را بالا برد و از بروز خسارات سنگین پیشگیری کرد. همانطور که در بالا ذکر شد پروفیل انواع و اقسام مختلفی دارد که در شرایط خاص برخی از آن ها کاربرد دارند. به عنوان مثال در مناطق مرطوب برای ممانعت از خوردگی و افزایش دوام سازه از پروفیل کامپوزیتی استفاده می شود. تعاونی فولاد علویجه یکی از بهترین تولید کنندگان قوطی پروفیل درب و پنجره، پروفیل صنعتی، قوطی ستونی از بهترین مواد اولیه است. برای اطلاع از قیمت پروفیل علویجه می توانید به سایت شهرآهن اعتماد کنید. فروشگاه شهرآهن عرضه کننده تمام قوطی و پروفیل های فولاد علویجه به قیمت روز است.