با توجه به صعود قیمت دلار، بنزین و طلا و هم چنین قیمت آهن در نتیجه سیاست های بین المللی و شرایط اقتصادی حاضر، طبیعی است که قیمت قوطی آهنی هم تحت تاثیر قرار بگیرد و افزایش یابد. قیمت های مختلفی بسته به چگالی آهن در بازار وجود دارد. ما این بار در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات قوطی آهن و بررسی قیمت آن بپردازیم. قوطی آهن نوعی پروفیل سبک است اما قبل از بررسی مشخصات قوطی آهن بهتر است ابتدا به تعریف و انواع پروفیل بپردازیم.


انواع پروفیل

قطعات فلزی ساختمانی به فرم های متنوعی در بازار تولید و عرضه می شوند که به آن پروفیل می گویند. پروفیل انواع مختلف باز و بسته دارد که با روش های مختلفی تولید می شوند و پروفیل به دو روش ساخته می شود:

  • پروفیل سبک 
  • پروفیل سنگین

پروفیل نورد سرد یا سبک

پروفیل سبک با روش نورد سرد تولید می شود و ضخامتی کمتر از 1.5 میلی متری دارد. از انواع پروفیل سبک می توان از میلگرد، لوله، قوطی آهن، ناودانی و تسمه ورق نام برد. در این روش، ورق های فولادی را خم می کنند و به این ترتیب پروفیل را شکل می دهند. از پروفیل نورد سرد در کارهای سبک ساختمانی استفاده می کنند که از اصلی ترین مصارف آن می توان به تیرهای سقف کاذب، چارچوب درها و ناودانی ها اشاره کرد.

پروفیل نورد گرم یا سنگین

پروفیل سنگین با روش نورد گرم ساخته می شود که ضخامت بیشتر از 1.5 میلی متری دارد و در صنایع مختلف مثل ساختمان سازی صنایع خودروسازی، لوازم و تجهیزات پزشکی کاربرد فراوان دارد. ضخامت بیشتر پروفیل سنگین باعث شده است تا مقاومت آن بیشتر از پروفیل های سبک باشد.

مشخصات قوطی آهن و بررسی قیمت آن

تفاوت قوطی آهن با پروفیل

درست است که قوطی آهن همان پروفیل سبک به شیوه سرد نورد است، این دو با هم تفاوت هایی هم دارند. آشکار ترین تفاوت قوطی و پروفیل تفاوت در ترکیب شیمیایی آن ها به شمار می رود و از لحاظ چکش خواری و تحمل فشار و انعطاف پذیری کاملا با هم متفاوت هستند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

مطالب خواندنی دیگر:

انواع پروفیل از لحاظ کاربرد

پروفیل بسته به کاربردش به چند دسته تقسیم بندی می شود که در ادامه به هر کدام اشاره ای کرده ایم.

پروفیل ساختمانی

همان طور که از نامش پیداست، پروفیل هایی هستند که در مصارف ساختمان سازی از آن ها استفاده می کنند.

پروفیل صنعتی

در صنایع خودروسازی و ماشین آلات جنگی به کار برده می شود که با پروفیل سنگین می توان قطعات را با ویژگی های خاص ساخت که امکان آن برای پروفیل ساختمانی وجود ندارد.

پروفیل کامپوزیتی

کامپوزیت به علت مقاومت در شرایط جوی و باران های اسیدی بسیار کاربرد دارد و در صنعت ساختمان سازی عمر و بقای سازه را تضمین می کند. خاصیت غیر کشسانی این پروفیل ها، باعث می شود تا در برابر زلزله کاملا مقاوم باشند.

پروفیل گالوانیزه

این نوع پروفیل بیشتر در ساخت در و پنجره های UPVC به کار می روند؛ به طوری که در مقابل فشارهای جوی در ارتفاعات، کاملا مقاوم است و هم چنین در طبقات پایین از فشاری که ممکن است در اثر شرایط مختلف به پنجره ها وارد شود، جلوگیری می کند.

شما عزیزان می توانید برای خرید و استعلام قیمت انواع قوطی و پروفیل با شهر آهن همراه شوید.

مشخصات قوطی آهن

ساخت قوطی آهن

قوطی آهن یک پروفیل به شکل مربع است که انواع مختلفی دارد: استیل، آهنی و آلومینیومی دارد . یکی از پر کاربردترین انواع قوطی، قوطی آهنی هستند که در صنایع می توان از آن استفاده کرد. برای تولید پروفیل به شکل قوطی ابتدا ورق را می برند و به نوارهای نازک تبدیل می کنند. بعد آن را داخل دستگاه فرمینگ یا شکل دهی می گذارند. بعد از عبور از غلطک های سایزینگ محصول نهایی به شکل قوطی در می آید.


طول قوطی آهنی

قوطی های پروفیلی در سایزش 6 و 12 متری در بازار وجود دارند. ضخامت اصلی ترین مشخصه یک قوطی پروفیل به شمار می رود. قوطی های بین 5.1 تا 6 میلی متر را قوطی های سبک می گویند. و به قوطی های که ضخامت 2 تا 3 میلی متر دارند، قوطی های سنگین اطلاق می شود . وزن قوطی یا پروفیل به ضخامت آن و قیمت قوطی آهن به چگالی آهن یا وزن آن بستگی دارد. برای مشاهده جدول وزن قوطی و پروفیل بدون محدودیت در زمان و مکان می توانید به بخش جداول وزنی در وب سایت فروشگاهی شهرآهن مراجعه کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

مطالب خواندنی دیگر:

کاربرد قوطی آهن

قوطی آهن به دلیل چکش خواری و تغییر شکل پذیری خوب و از همه مهم تر استحکام عالی، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که به برخی از آن ها در زیر اشاره کرده ایم.

  • صنعت ساختمان سازی: پل های عابر پیاده ساخت انواع پایه ها در پالایشگاه ها و بنادر و غیره
  • صنعت خودروسازی: خودروهای سبک و سنگین انواع تریلرها یدک کش ها باربندها
  • لوازم پزشکی: در ساخت تخت های بیمارستانی و تجهیزات آزمایشگاه
  • لوازم خانگی: در ساخت انواع تخت خواب های فلزی، زیر پایه جالباسی
  • لوازم تفریحی: ساخت حفاظ درها و پنجره های پارک ها، وسایل شهربازی، انواع باشگاه های ورزشی و خیلی از مصارف دیگر.

قیمت قوطی آهن دست دوم

گاهی اوقات آهن آماده و اسکلت بندی شده، داخل سازه قرار نمی گیرد، برای همین ضایعات از آن باقی می ماند که به عنوان قوطی آهن دست دوم به فروش می رسد. هم چنین بعد از تخریب یک ساختمان قطعات آهنی به جای می ماند که معمولا برای ساخت سوله یا کانکس از آن استفاده می کنند. قیمت قوطی آهن دست دوم به جای مانده از ضایعات آهن، در کارگاه و مکانیکی ها کاملا با آهن به جای مانده از اسکلت یک ساختمان، متفاوت است و بسته به چگالی و ابعاد آن قیمت های مختلفی دارد.

قیمت آهن دست دوم

محاسبه وزن قوطی

قیمت قوطی آهن معمولی و قیمت قوطی آهن دست دوم بر اساس وزن آن تعیین می شود که برای محاسبه وزن قوطی آهن از فرمول زیر استفاده می کنند.

وزن=(آهن چگالی *عرض*طول*ضخامت )/1000

معایب و مزایای قوطی آهن

در این قسمت مزایا و معایب قوطی آهن می پردازیم:

مزایا

برای پوشش بتن های خود متراکم که می توانند در قالب های توخالی به خوبی جای بگیرند از قوطی آهن استفاده می کنیم. چون به دلیل شکل مربع یا مستطیلی خود به خوبی می تواند به داخل قالب بتن نفوذ کند در سازه های فولادی بیشتر از سازه های بتنی از این قوطی ها استفاده می کنند. مقطع قوطی بهترین انتخاب است. زمانی که قالب ما باید از هر دو جهت اتصال داشته باشد، استفاده از این قوطی ها بسیار پرکاربرد خواهد بود. از ویژگی های اصلی قوطی آهن، می توان از مقاومت و استحکام زیاد، کیفیت خوب و شکل پذیری، چکش خواری و قابلیت آبکاری مناسب نام برد برای همین مصارف مختلفی دارد.

معایب

از این قوطی ها در ساختمان های چند طبقه نمی شود استفاده کرد؛ زیرا محل اتصال تیر به ستون خانه، باید به طور کامل تحت پوشش قرار بگیرد که قوطی ها یا پروفیل توخالی این کار را نمی توانند انجام دهند. یکی دیگر از معایب این قوطی های توخالی، مقاومت کم در مقابل زمین لرزه است و برای ساختمان های یک طبقه بهتر عمل می کند.


سخن آخر در خصوص قیمت قوطی آهن
قوطی آهن انواع مختلفی دارد و برای مصارف مختلف و صنایع مختلف می شود از آن ها استفاده کرد. هم چنین با توجه به مصرف آن معایب و مزایایی نیز دارد. برای به دست آورن و محاسبه وزن قوطی آهن از یک فرمول واحد که در این مقاله ذکر شد، می توانید استفاده کنید. قیمت قوطی آهن چه از نوع قوطی آهن معمولی و قوطی آهن دست دوم به وزن آن ها بستگی دارد و با توجه به نوسانات ارز، صعود قیمت آهن و دلار قیمت واحدی ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صادرات به بخش صادرات قوطی و پروفیل در شهر آهن مراجعه کنید.