تولید فرو آلیاژ

تولید فرو آلیاژ یکی از مهم ترین موارد برای شرکت های تولید کننده موارد فولادی در کشور است. فرو آلیاژ ها را به عنوان افزودنی در فرآیند تولید فولاد و برخی فلزات استفاده می کنند. با اضافه کردن فرو آلیاژ ها به فولاد یا فلزات ذوب شده، می توان در خواص آن ها تغییراتی به وجود آورد. از آن جا که فرو آلیاژ ها از ساختار بسیار شکننده ای برخوردار هستند، نمی توان آن ها را در صنعت به کار برد. بلکه با ترکیب فرو آلیاژ ها با فولاد، خواص و ویژگی هایی در آن ها ایجاد می شود که آن ها را قابل استفاده می کند. در ادامه مبحث ما را همراهی نمایید تا به تاریخچه تولید فرو آلیاژ ها و مواد اولیه تولید آن ها بیشتر اشاره کنیم.

تاریخچه تولید فرو آلیاژ ها

فرو آلیاژها دارای یک تاریخچه قوی هستند که در مورد آن برایتان مواردی را بیان می کنیم. پیش از قرن 19 میلادی، به وسیله ذوب کانی های آهن یا سنگ های منگنزی آهن دار داخل کوره های زمینی یا درون بوته های گرافیتی، فرو آلیاژ ها را تولید می کردند. در طی ذوب این عناصر، کک و برخی مواد احیا کننده دیگر به کار می بردند.
قطعاتی که طی این فرآیند حاصل می شدند، دارای کیفیت و قابلیتی بودند که صرفا در برخی مواقع در کار های صنعتی کاربرد داشتند. از آنجا که در تولید قطعات به وسیله روش های قدیمی، دمای ذوب مناسبی به کار نمی رفت، موجب به وجود آمدن محصولاتی غیر یکنواخت و نا مناسب می شد. تا سال 1920 به تولید آهن خام صرفا در کوره های بلند می پرداختند. بنابراین کوره های بلند به وسیله کانه های آهن خام، آهن منگنز دار، آهن کروم دار و آهن تیتانیوم دار دوباره شارژ می شدند. فرو آلیاژ هایی که به آن اشاره شد، غالبا از عیار پایینی برخوردار بودند.

تاریخچه تولید فرو آلیاژ ها

مواد اولیه تولید فرو آلیاژ ها به چه صورت است؟

به منظور پرداختن به فرو آلیاژ لازم است به مواد اولیه ای که در تولید آن مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره نماییم. به آلیاژ های مختلف آهن که درصد های بالایی از عناصر دیگری از جمله منگنز(Mn)، سیلیکون(Si) یا آلومینیوم(Al) وجود دارند، فرو آلیاژ می گویند. فرو آلیاژ هایی که به عنوان فرو آلیاژ های اصلی شناخته می شوند از این قرار هسند:
فرو منگنز، فرو مولیبدن، فرو کرومیوم، فرو وانادیوم، فرو تیتانیوم، فرو بور، فرو سیلیکون، فرو فسفر
همانطور که اشاره کردیم، فرو آلیاژ ها به دلیل شکننده بودن، به تنهایی قابل استفاده نیستند. بلکه با اضافه شدن به فولاد یا برخی فلزات، خواص آن ها را بهبود می بخشند و ویژگی های خاصی در آن ها ایجاد می کنند.

مواد اولیه تولید فرو آلیاژ ها به چه صورت است؟

تولید فرو آلیاژ: از کوره های زمینی تا کوره قوس الکتریکی

در ادامه مقاله فرو آلیاژ به نحوه تولید فرو آلیاژ و مراحل آن می پردازیم. در اوایل قرن 20 میلادی، برای تولید فرو آلیاژها از کوره های بلند کمتر استفاده می شد و کوره های قوسی را جایگزین آن کرده بودند. زمانی که انرژی برق توسعه پیدا کرد، نحوه تولید فرو آلیاژ ها نیز پیشرفت کرد. به این ترتیب برخی فرو آلیاژ ها مانند فرو سیلیسیم را به صورت صنعتی تولید کردند. پس از آن، برای تولید فرو آلیاژ ها از کوره های قوس الکتریکی استفاده می کردند.
امروزه نیز به منظور تولید فرو آلیاژ ها از کوره های قوس الکتریکی زیر شارژی استفاده می کنند و آن را به عنوان بهترین روش می شناسند. آن چیزی که باعث تولید فرو آلیاژ ها می شود، واکنش کربوترمیک است. به این صورت که اکسیدی که در مواد اولیه ذوب وجود دارد، با کربنی که در کک یافت می شود، با وجود آهن احیا شده و موجب تولید فرو آلیاژ ها می شود.قیمت فروآلیاژ را در این سایت می توانید مشاهده کنید.
شرکت های مختلفی در حوزه تولید فروآلیاژ فعالیت دارند که هر کدام طیف خاصی از این محصول پرکاربرد را تولید می کنند. سعی کردیم که به صورت مختصر به تاریخچه تولید فرو آلیاژ ها اشاره کنیم تا با فرایندی که محصول در روند تولید خود طی کرده است، آشنا شوید. همچنین اشاره کردیم به آلیاژ های گوناگون آهن که حاوی درصدی از عناصر دیگر از قبیل سیلیکون، منگنز و آلومینیوم باشد، فرو آلیاژ می گویند. راجع به نحوه تولید فرو آلیاژ ها که در گذشته چگونه بود و در طی زمان چه تغییراتی کرده، نیز صحبت کردیم.