میلگرد خمشی چیست؟

ما در آرماتوربندی سازه های مختلف با دو نوع میلگرد خمشی و برشی رو به رو هستیم که هر یک در جایگاه خود بسیار کاربردی و ارزشمند هستند. در این مطلب از آهن آلات شهر آهن می خواهیم بدانیم میلگرد خمشی چیست و بعد از آشنایی کامل با آن، به تفاوت این میلگرد با میلگرد برشی بپردازیم. در ابتدای کار با بیانی ساده تعریفی مشترک برای هردوی این میلگردها به شما عزیزان ارائه می کنیم. اصولا هر دو نوع میلگرد خمشی و برشی، برای افزایش ایمنی و مقاومت سازه های مختلف به کار می روند.

میلگرد خمشی 

با میلگرد خمشی آشنا شوید

برای اینکه بتوانید بهتر با میلگرد خمشی آشنا شوید، ابتدا درخصوص لنگر خمشی صحبت می کنیم. در بسیاری از مواقع سازه ها و ساختمان ها به دلایل مختلف دچار لرزه و تنش می شوند. مهار کردن و کنترل این تنش ها بسیار مهم است. پیمانکاران با انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع میلگرد، می توانند در زمان وقوع فشار، به خوبی آن را مدیریت کنند. در زمان اجرای آرماتور بندی از یک لنگر خمشی استفاده می شود. این لنگر می تواند بسیاری از تنش ها را مهار کند. لنگر خمشی در پایین ترین بخش دال سازه متصل می شود. این نوع میلگردها باعث می شوند تا بار خمشی ایجاد شده از پایین دال به سمت تیرها منتقل شده و آسیبی به ساختمان وارد نشود. نوار آرماتور خمشی در سایزها و قطرهای بزرگ تری وجود دارد که آن را با عنوان سفره آرماتور خمشی می شناسند. حال بیایید ببینیم میلگرد خمشی در چه مکان هایی کاربرد دارد. از میلگرد خمشی می توان در تمامی انواع المان های بتنی از قبیل موارد زیر به بهترین شکل ممکن استفاده کرد:

  • تیر
  • دال
  • ستون
  • دیوار برشی
  • فونداسیون

با یک مثال سعی می کنیم کاربرد میلگرد خمشی را برای شما بازتر کنیم. گاهی اوقات به دلیل بارگذاری، روی تیر لنگری ایجاد می شود، این تیر به کمک میلگرد خمشی، لنگر وارد شده را به ستون سازه منتقل می کند. این لنگر انتقال یافته در ستون، مجددا به وسیله میلگرد خمشی به فونداسیون منتقل می شود. (همانطور که می دانید در قسمت فونداسیون تعداد زیادی میلگرد خمشی وجود دارد.) در مرحله پایانی فونداسیون تمامی لنگرها و بارهای وارد شده را به زمین انتقال می دهد.

میلگرد خمشی چیست؟

تفاوت میان میلگردهای خمشی و میلگردهای برشی

تا به اینجای کار با میلگردهای خمشی و نحوه کار آن ها آشنا شدیم. قبل از اینکه به تفاوت میان میلگردهای خمشی و میلگردهای برشی بپردازیم، بهتر است به صورت مختصر با نحوه کار میلگردهای برشی نیز آشنا شویم. سازه و ساختمان ها، نیروها و بارهای مختلفی را تحمل می کنند. یکی از این نیروها، نیروی برشی است. برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر انواع نیروی برشی از میلگردهای برشی استفاده می شود. حال بیایید ببینیم تفاوت میان دو نوع میلگرد خمشی و برشی در چیست؟

  • میلگردهای خمشی در سمت کوتاه و میلگردهای برشی در سمت بلندتر دال مورد استفاده قرار می گیرند.
  • این دو نوع میلگرد از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.
  • میلگردهای خمشی در قسمت پایینی و میلگردهای برشی در قسمت بالایی نوار دال نصب می شوند.
  • میلگردهایی که سایز و اندازه کوچکتری دارند به عنوان میلگردهای برشی و آن دسته ای که اندازه های بزرگ تری دارند به عنوان میلگردهای خمشی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • میلگردهای خمشی تنش ایجاد شده را به تیرها منتقل می کنند و میلگردهای برشی تنش های ایجاد شده بالای دال را منتقل می کنند.

در این مطلب به خوبی دانستیم که میلگردها تا چه اندازه در مقاومت و استحکام ساختمان ها تاثیرگذار هستند. بنابراین انتخاب یک میلگرد مناسب با کیفیت بالا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در فروشگاه آهن آلات شهر آهن می توانید انواعی از میلگردهای خمشی و برشی را در اندازه ها و سایزهای مختلف تهیه کنید. قیمت میلگرد های مختلف همچون قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار و همینطور محصولات کارخانجات مختلفی مثل قیمت میلگرد ذوب آهن را می توانید در این سایت مشاهده کنید.