موارد مصرف مولیبدن

مولیبدن با وجود خواص مکانیکی و شیمیایی منحصر به فرد خود، فلزی است که می‌تواند سخت‌ترین نیازها را برآورده کند. از آنجایی که مولیبدن دارای نقطه ذوب بسیار بالا، انبساط حرارتی کم و سطح بالای هدایت حرارتی است، در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت که مولیبدن یک ماده اصیل همه جانبه است. ما از این ماده در صنایع مختلفی مانند صنعت پزشکی، صنعت فولاد، صنعت کشاورزی، در زمینه برق و الکترونیک، در زمینه صنایع شیمیایی و... می‌توانیم استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم در مورد موارد مصرف مولیبدن اطلاعات بیشتری داشته باشید، حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتری در رابطه با میلگرد زاگرس، کاهش قیمت میلگرد امروز و یا هرگونه اطلاعاتی در رابطه با انواع مقاطع فولادی هستید می توانید به سایت خرید و فروش آهن آلات شهرآهن مراجعه کنید و حتی این امکان را دراید تا با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید و سوالات خود را از آن ها بپرسید. 

مولیبدن چیست؟

مولیبدن یک فلز به رنگ خاکستری نقره‌ای است که همان‌طور که گفته شد، دارای کاربردهای گسترده‌ای است.
فلز مولیبدن دارای نقطه ذوب بالای ۴۷۳۰ درجه فارنهایت است و همین ویژگی آن، امکان استفاده‌های متنوع را فراهم می‌کند. این فلز معمولا به صورت پودر خاکستری فروخته می‌شود و تحت عملیات‌های حرارتی فشرده می‌شود تا محصولاتی مانند کاتالیزور برای صنایع شیمیایی تولید شود.
در چین، شیلی و ایالات متحده، این فلز تولید به طور گسترده تولید می‌شود. این فلز در سال‌های اخیر عملکرد ضعیفی داشته است، اما تحلیلگران خوش‌بین هستند که عملکرد آن بر اساس تقاضای فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین افزایش مجدد صنعت فولاد، بهبود پیدا کند.

موارد مصرف مولیبدن در فولاد

موارد مصرف مولیبدن در فولاد

35 درصد فولاد مورد استفاده در یک سازه، تقریبا از مولیبدن تشکیل شده است. مولیبدن استحکام فولاد را در دماهای بالا بهبود می‌بخشد. فولادهایی با وجود مولیبدن برای محافظت از فلزات در برابر خوردگی کلرید بسیار مفید هستند، بنابراین در طیف وسیعی از کاربردهای محیطی دریایی(به عنوان مثال سکوهای نفتی دریایی) و همچنین خطوط لوله نفت و گاز استفاده می‌شوند.
۲۵ درصد دیگر مولیبدن در آلیاژهای فولاد ضد زنگ برای کارخانه‌های دارویی و شیمیایی و همچنین کامیون‌های تانکر استفاده می‌شود. مولیبدن همچنین برای تولید مته، اره، موتورهای جت و توربین‌های تولید برق با فولاد آلیاژ می‌شود. از ورق‌های فولادی کروم و آلیاژ مولیبدن در صدا خفه کن‌ها و سایر قطعات خودرو استفاده می‌شود.
علاوه بر این، مولیبدن با چدن آلیاژ می‌شود تا سرسیلندر، بلوک‌های موتور و منیفولدهای اگزوز تولید کند که به موتور خودروها اجازه می‌دهد با حرارت بیشتر کار کنند و در نتیجه انتشار کربن را کاهش دهند.
این ماده در برخی از آلیاژهای مبتنی بر نیکل استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند استحکام فولاد را در دماهای بالا بهبود بخشد.

موارد مصرف مولیبدن در پزشکی

مولیبدن یکی از عناصر کمیاب در بدن انسان است که باید از طریق مصرف غذا و یا حتی دارو تامین شود. اصلی مولیبدن در بدن، در واکنش متقابل بین گوگرد، آهن و مس است. مقدار مناسب مولیبدن می‌تواند رشد بدن انسان را تقویت کند، وجود تومورها را مهار کند و همچنین متابولیسم انرژی را در بدن حفظ کند.
با این حال، کمبود جزئی مولیبدن می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان، سنگ کلیه، بیماری سرطان مری و سایر بیماری‌ها شود. از مولیبدن حتی در صنعت داروسازی نیز استفاده می‌شود. زمانی که مولیبدن به مقدار معمول در غذا مصرف شود، می‌تواند برای بدن فواید زیادی داشته باشد.
دوزهای بالای مولیبدن، احتمالا می‌تواند برای فرد عوارضی را به همراه داشته باشد. مصرف حد بالایی مولیبدن 2 میلی گرم در روز برای بزرگسالان، مناسب است، اما مصرف بیش از این مقدار، ممکن است اثرات منفی برای بدن به همراه داشته باشد.

موارد مصرف مولیبدن در کشاورزی

مولیبدن حتی در صنعت کشاورزی هم قابل استفاده است. مولیبدن یکی از عناصر ضروری در گیاهان است و کمبود آن بر رشد طبیعی گیاهان تأثیر می‌گذارد.
مولیبدن به عنوان یک عنصر ضروری برای رشد گیاه، نه تنها می‌تواند جذب فسفر توسط گیاهان را افزایش دهد، بلکه باعث افزایش ویتامین C در گیاهان و بهبود مقاومت گیاه در برابر آفت‌ها می‌شود. با توجه به اهمیت مولیبدن برای گیاهان، بسیاری از کشورها شروع به تولید و استفاده از کودهای کمیاب حاوی مولیبدن کرده‌اند.

موارد مصرف مولیبدن در کشاورزی

سخن پایانی

خواص مولیبدن در برخی از صنایع مانند صنعت فولاد، برای بهبود دوام و مقاومت محصولات است. به عنوان مثال، زمانی که مولیبدن برای تولید فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود، خواص ضد زنگ کروم را چند برابر می‌کند، به ویژه در محصولات یا سازه هایی که در معرض رطوبت، کلر یا نمک زیاد قرار دارند.
استفاده از مولیبدن حتی گسترده‌تر از این مواردی است که به آن‌ها اشاره کردیم. می‌توان این فلز را برای ساخت وسایل روشنایی، دستگاه‌های الکترونیکی، روان کننده‌ها، رنگدانه‌ها و سایر محصولات استفاده کرد. علاوه بر این، استفاده از آلیاژهای جدید حاوی مولیبدن و رنیوم برای تولید پروتز و ایمپلنت برای صنعت مراقبت بهداشتی در حال توسعه هستند.
اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این محصولات و ویژگی های آن ها هستید یا تصمیم به خرید دارید، می توانید از طریق سایت شهرآهن اقدام به ثبت سفارشات خود کنید. تمامی محصولات به صورت دسته بندی های مجزا بر روی سایت فروشگاه قرار داده شده و شما به تناسب نیاز خود می توانید در سریع ترین زمان به محصولات موردنظرتان دسترسی داشته باشید.