پروفیل upvc چیست؟

به طور قطع اگر در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت داشته باشید یا پنجره‌های قدیمی خود را عوض کرده باشید، نام پروفیل به گوشتان رسیده است. پروفیل در حقیقت به محصولاتی گفته می‌شود که مقطعی ثابت و طول زیاد دارند. این تجهیزات در انواع مختلفی مانند پروفیل نبشی، پروفیل در و پنجره و پروفیل آلومینیوم تولید می‌گردند که هر یک در ساختمان‌سازی و صنایع دیگر به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از پروفیل‌های پرمصرف و محبوب در بازار پروفیل upvc نام دارد که از کاربردهای گوناگونی برخوردار است. در این مقاله درباره این نوع مقطع پروفیلی و کاربرد آن‌ صحبت خواهیم کرد.

پروفیل Upvc چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمه UPVC کوتاه شده عبارت Unplasticized Poly Vinyl Chloride است که همان پلی ‌وینیل‌ کلراید غیرپلاستیکی است. این محصول نوعی پروفیل پرکاربرد است که جایگزینی مناسب برای درب و پنجره‌های تک جداره قدیمی به شمار می‌رود. این نوع پروفیل که معمولا برای ساخت قاب پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به پروفیل آلومینیومی دارد. برخی از ویژگی‌های پروفیل‌های upvc شامل انعطاف‌پذیری بالا، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد، عایق خوب در برابر حرارت، استحکام بالا و عدم اشتعال هستند.
برای ساخت این نوع پروفیل از مواد مختلفی مانند انواع تثبیت‌کننده، مواد ضد اشتعال و کمک‌کننده به‌کار رفته است. همچنین در فرآیند ساخت این محصولات نباید لزوم وجود پرکننده‌ها و رنگ‌های صنعتی را نیز نادیده گرفت. برای شناخت کاربردهای پروفیل‌های Upvc باید در ابتدا با انواع آن‌ها آشنا شوید، زیرا هر یک از آن‌ها کاربردهای خاص خود را دارند.

پروفیل Upvc چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل اصلی

پروفیل‌های اصلی ثابت هستند و برای ساخت قسمت بالای پنجره، بخش‌های عمودی مانند توری استیل و بخش‌های افقی پایین پنجره مانند قاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پروفیل ساش یا بازشو
یکی دیگر از انواع پروفیل upvc پروفیل ساش نام دارد که به شکل S است. این پروفیل پنل متحرکی به همراه قاب نگهدارنده برای شیشه دارد. برخی از انواع این محصول شامل پروفیل بازشو پنجره، پروفیل بازشو درب و پروفیل بازشو کشویی هستند.
پروفیل مولیون یا میانی
این محصول پروفیل عمودی قاب به حساب می‌آید که از آن برای تقسیم پنجره به دو بخش استفاده می‌شود. برای مثال یک مولیون دو صفحه شیشه‌ای را از یکدیگر جدا می‌کند.
پروفیل مهره شیشه‌ای
پروفیل مهره شیشه‌ای وظیفه محکم نگه داشتن شیشه در برابر قاب را برعهده دارد. این محصول در دو نوع مهره‌های داخلی و خارجی تولید می‌شود. مهره نیز از قسمت پلاستیکی و واشر لاستیکی تشکیل می‌گردد که یک اتصال مهر و موم شده و محکم را در اطراف شیشه به وجود می‌آورد.
پروفیل پنل
ارتفاع دیواره داخلی و خارجی این نوع پروفیل upvc برابر با 100 میلیمتر و عرض آن 20 میلیمتر است. از این محصول برای پوشاندن درب و پنجره‌های upvc استفاده می‌شود.
پروفیل زهوار
کاربرد این نوع پروفیل‌ها نیز از نامشان مشخص است و دقیقا مانند زه عمل می‌کنند. در واقع این نوع پروفیل برای ثابت نگه داشتن شیشه‌های تک جداره 4 میلیمتری در انواع درب و پنجره کاربرد دارد.
پروفیل لوله و اتصالات لوله
به دلیل اینکه این پروفیل‌ها از دیواره‌های داخلی و خارجی به ارتفاع 56 میلیمتر تشکیل شده‌اند، از آن‌ها برای ساخت پنجره‌های زاویه‌دار استفاده می‌شود. پروفیل‌های لوله و اتصالات لوله برای ساخت پنجره‌هایی با قاب هلالی افقی کاربرد دارند.

پروفیل در و پنجره UPVC چیست؟

پروفیل در و پنجره UPVC چیست؟

پروفیل upvc در حقیقت نوعی پلاستیک جامد سفید رنگ است که امروزه به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد شناخته می‌شود. امروزه این نوع پروفیل در ساخت درب و پنجره بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک عایق کارآمد در برابر آلودگی هوا و آلودگی صوتی عمل می‌کند. این محصول به دلیل انعطاف‌پذیری و استحکام بالا طول عمر زیادی نیز دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که هزینه تعمیر و نگهداری قاب درب و پنجره‌ها نیز کاهش یابد. همچنین به یاد داشته باشید که پروفیل در و پنجره UPVC در مقایسه با مصالح قدیمی ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است. در ضمن عایق بودن این نوع درب و پنجره‌ها در برابر سرما و گرما نیز موجب می‌گردد که هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی در فصل‌های سرد و گرم سال کمتر شود.
هنگامی که درب و پنجره‌های Upvc را سفارش می‌دهید، تمامی قالب‌ها در کارگاه تولید می‌شود. به همین دلیل نصب و راه‌اندازی این محصولات در محل پروژه بسیار سریع و آسان صورت می‌گیرد. مقاومت بالا در برابر رطوبت و شکستگی نیز از دیگر ویژگی‌های این نوع پروفیل‌ها است. همچنین این محصولات در شرایط جوی مختلف دچار تغییر رنگ، شکل و زنگ‌زدگی نمی‌گردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه خرید اینترنتی پروفیل upvc از سایت شهرآهن می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.