نحوه و فرمول محاسبه قطر اسمی میلگرد

میلگرد نوعی میله فولادی است که در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و در ساخت و ساز و بتن‌ ریزی مصرف فراوانی دارد. در حالی که بتن از مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار برخوردار است، در برابر نیروهای کششی و چرخشی بسیار ضعیف عمل می‌کند و برای جبران این ضعف نیاز به تقویت کننده دارد. تقویت کننده‌ای که در سازه‌ها بکار برده می‌شود میلگرد است و با افزودن میلگرد بتن مسلح ایجاد می‌شود. میلگرد از ترک خوردن بتن و فروپاشی سازه جلوگیری کرده و استحکام ساختاری پروژه را فراهم می‌کند. به بیانی ساده، میلگرد باعث افزایش مقاومت بتن ریخته شده در برابر عناصر تخریب کننده‌ای نظیر باران یا تغییرات شدید دما می‌شود. با افزایش مقاومت بتن در برابر شکستگی و ترک خوردگی، طول عمر سازه به شدت افزایش پیدا کرده و هزینه‌های پروژه به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. میلگرد ساده، آجدار و کلاف انواع میلگردهای مصرفی در صنعت ساخت و ساز هستند. با توجه به این موضوع که قطر و وزن میلگرد در ساختمان سازی اهمیت فراوانی دارد، محسابه قطر اسمی میلگرد نیاز به استفاده از ابزار و محاسبه فرمولی خاصی دارد که در این مطلب به آن پرداخته می‌شود.

اهمیت محاسبه وزن میلگرد

متاسفانه برخی از تولیدکنندگان میلگرد به تازگی به ساخت میلگردهایی می‌پردازند که از وزن استاندارد برخوردار نیستند. با توجه به اینکه اکثر افراد از ساده ترین روش محاسبه وزن میلگرد اطلاعات دقیقی ندارند، برخی از تولیدکنندگان از این عدم آگاهی سود می‌برند و میلگردهایی را در بازار عرضه می‌کنند که استفاده از آنها می‌تواند در آینده ایجاد خطر کند. به طور معمول برای به دست آوردن وزن میلگرد می‌توان از جدول‌های مربوط به استانداردهای ساختمانی استفاده کرد. اگر به این جدول‌ها دسترسی ندارید می‌توانید از روش سریع زیر استفاده کنید:

نمره میلگرد به توان ۲ تقسیم بر ۱۶۲

اهمیت محاسبه وزن میلگرد 

نحوه محاسبه قطر میلگرد

شما می‌توانید به وسیله ابزار بسیار رایجی قطر میلگرد را محاسبه کنید:

  • استفاده از انگشتان دست: به طور معمول، مهندسان اندازه بندهای مختلف انگشتان دست خود را می‌دانند. این آگاهی به آنها کمک می‌کند با گذاشتن بند انگشت خود بر روی میلگرد، سایز میلگرد را شناسایی کنند. اما توجه داشته باشید که تشخیص میلگرد ۱۸ از ۲۰ به دلیل تفاوت اندازه ۲ میلی متری کمی دشوار است و اندازه میلگرد به صورت تخمینی محاسبه می‌شود و دقیق نیست.
  • طناب: ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین ابزاری که می‌توانید برای محاسبه قطر میلگرد مورد استفاده قرار دهید یک طناب است. با پیچیدن طناب دور محیط دایره شکل میلگرد، می‌توانید به راحتی محیط دور دایره را اندازه بگیرید.
  • آچار فرانسه: شما می‌تواند دهانه آچار فرانسه را باز کنید و روی میلگرد قرار دهید. سپس دهانه آچار فرانسه را به وسیله متر اندازه گیری کنید.
  • شابلون: یکی دیگر از روش‌های محاسبه قطر میلگرد استفاده از شابلون‌های مختلفی است که مخصوص این کار تولید می‌شوند. این شابلون مانند قیچی باز است و اندازه آرماتور را نشان می‌دهد.
  • کولیس: کولیس از دقیق‌ترین ابزارهای محاسبه قطر میلگرد است. این ابزار شبیه به آچار فرانسوی است، با این تفاوت که بر روی دسته‌اش یک خط کش تعبیه شده است. سر کولیس یک لبه چاقویی شکل قرار دارد که برای اندازه گیری قطر هسته، میله‌های شیاردار یا همان نوع آج دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این ابزار لازم است با مفهوم قطر اسمی میلگرد آشنایی کامل داشته باشید. قطر اسمی میلگرد معادل قطر دایره‌ای است که مساحت آن برابر با مساحت مقطع عرضی میلگرد است. قطر اسمی میلگرد در برگه شناسایی محصول درج می‌شود. قطر اسمی میلگرد انواع میلگرد متفاوت است. به عنوان مثال قطر اسمی میلگرد آج دار بسته به نوع آن به سه دسته تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از قطر اسمی، قطر زمینه‌ای که آج در آن در نظر گرفته نمی‌شود و قطر خارجی که فقط آج مورد توجه قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه، میلگرد ۱۶ از قطر اسمی ۱۶، قطر زمینه‌ای ۱۵ و قطر خارجی ۱۸ برخوردار است.

نحوه محاسبه قطر میلگرد 

نحوه محاسبه قطر میلگرد به وسیله فرمول

اگر قصد دارید دقت محاسبه قطر میلگرد را افزایش دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای محاسبه قطر میلگرد از فرمول استفاده کنید. برای این کار لازم است وزن میلگرد را داشته باشید.

1000÷(2شعاع×طول× 3.14×7.8)

شما عزیزان می توانید برای مشاهده قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان به صفحه اختصاصی که برای این مجموعه از محصولات در سایت شهرآهن درنظر گرفته شده است مراجعه نمایید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع میلگرد ذوب آهن اصفهان با کارشناسان شهرآهن تماس بگیرید.

انواع میلگرد در شهرآهن

طیف گسترده‌ای از میلگرد در فروشگاه اینترنتی شهرآهن به فروش می‌رسد که از مهمترین این محصولات فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • میلگرد فولادی ضد زنگ: این میلگرد درجه یک که در برابر سایش مقاوم است و زنگ نمی‌زند، از طول عمر بالایی برخوردار است. از موارد استفاده از این نوع میلگرد می‌توان به تقویت بتن در ساختمان‌ها، بزرگراه‌ها، پل‌ها و پروژه‌های ساخت و ساز بزرگ و پرهزینه اشاره کرد.
  • میلگرد فولاد کربن: این میلگرد ستون فقرات سازه است و در بتن ریزی استفاده می‌شود. میلگرد فولاد کربن قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و استحکام بسیار بالایی را در سازه ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است این میلگرد برای مکان‌های مرطوب مناسب نیست و به راحتی زنگ می‌زند.
  • میلگرد گالوانیزه: میلگرد گالوانیزه مناسب‌ترین میلگرد مورد استفاده در شرایطی است که خوردگی می‌تواند مشکل ساز شود. میلگرد فولادی طی فرایندی به وسیله روی پوشش داده شده و عایق بندی می‌شود که به اصطلاح گالوانیزه می‌گویند. میلگرد گالوانیزه از نوع میلگردهای ضد زنگ است و در ساخت سازه‌های بزرگ و پل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • میلگرد اپوکسی: میلگرد اپوکسی یا میلگرد سبز با پوششی غیر سمی و سبک در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و برای افزایش استحکام قسمت‌های بتن‌ ریزی شده سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • میلگرد پلیمری: میلگرد پلیمری بهترین جایگزین میلگردهای فولای است که در محیط‌های اسیدی عملکرد بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. این میلگرد از استحکام کششی بی‌نظیری برخوردار است.

نحوه محاسبه قطر میلگرد به وسیله فرمول 

شهر آهن با سی سال سابقه در تامین و توزیع محصولات فولادی و با ایجاد فروشگاه تخصصی معتبر در زمینه فروش و توزیع انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی ایران توانسته است برترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. از مهمترین فعالیت‌های شهر آهن می‌توان به صادرات آهن آلات و مشاوره در خصوص صادرات انواع محصولات فولادی، ارسال محصولات خریداری شده در کمترین زمان و با هزینه حمل و نقل مقرون به صرفه به تمام نقاط ایران، تحلیل بازار فولاد و آهن توسط کارشناسان باتجربه و همچنین تامین کننده آهن آلات صنعتی و ساختمانی به ویژه انواع میلگرد اشاره کرد. شهرآهن علاوه بر تأمین و توزیع انواع میلگردهای موجود در بازار، خدمات تکمیلی نظیر برش، خم، رزوه را نیز به خریدار ارائه می‌دهد. برای استعلام قیمت روز میلگرد و دریافت مشاوره در خصوص میزان میلگرد مورد نیاز در پروژه خود با متخصصان شهر آهن تماس حاصل فرمایید.