تعداد شاخه و وزن هر بندیل میلگرد به چه صورت است؟

اگر تاکنون تجربه خرید میلگرد یا هر محصول فولادی دیگری را داشته باشید، احتمالا با اصطلاح بندیل میلگرد آشنا هستید. در واقع کارخانجات مختلف پس از اتمام مراحل تولید باید میلگردهای خود را برای ارسال به مراکز فروش بسته بندی کنند که این امر با کمک بندیل صورت می گیرد. تعداد شاخه و وزن هر بندیل میلگرد بسته به کارخانه تولیدکننده متفاوت است. در این فرآیند بسته بندی ورق های فلزی یا پلاستیکی دور میلگردها پیچیده می شوند که این روش ساده ترین و کم هزینه ترین نوع بسته بندی مقاطع فولادی به شمار می رود. بهتر است که پیش از خرید میلگرد بدانید که بندیل چیست و تعداد میلگرد موجود در هر بندیل چند شاخه است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم که این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. مجموعه شهرآهن قیمت روز میلگرد را در سایزها و گریدهای مختلف ارائه می دهد. همچنین شما می توانید نرخ روزانه این مقاطع فولادی را به تفکیک بنگاه و کارخانه تولیدی آن در وب سایت شهرآهن مشاهده کنید.

بندیل میلگرد چیست؟

احتمالا زمانی که نسبت به خرید میلگرد اقدام کرده اید، با واژه بندیل آشنا شده اید. در حقیقت بندیل ابزارهایی برای بسته بندی محصولات فولادی محسوب می شوند که آن ها را دور میلگرد می پیچند. برای مثال پس از خرید میلگرد آنچه تحویل می گیرید، بندیل میلگرد نام دارد. به طور کلی هر کارخانه مطابق با استانداردهای خود میلگردهای تولید شده را به صورت چند شاخه تفکیک می کند. سپس هر دسته را با کمک تسمه های باریک فلزی یا پلاستیکی بسته بندی کرده و تحویل مشتری می دهد. اصطلاحا به این شیوه بسته بندی محصولات بندیل یا دسته می گویند. بسته بندی و ارسال مقاطع فولادی با کمک بندیل روشی مقرون به صرفه به شمار می رود. به همین دلیل این شیوه با جذب توجه بسیاری از افراد فعال در حوزه خرید و فروش آهن آلات مختلف به طور گسترده استفاده می شود. دقت در یکسان بودن طول شاخه های موجود در هر بندیل نیز یکی دیگر از مزایای بندیل بندی میلگرد است. در ضمن امکان استفاده از روش بندیل بندی برای دسته بندی میلگردهای مختلف، لوله های بسیار نازک و شمش وجود دارد.

هر بندیل میلگرد چند تن است؟

امکان پاسخ دهی به این پرسش به طور دقیق وجود ندارد، زیرا گنجایش حمل بار و بسته بندی هر بندیل میلگرد بر اساس برند تولیدکننده و سایز میلگردها متفاوت است. در حالت کلی و استاندارد وزن هر بندیل میلگرد بین 2 الی 5.5 تن در نظر گرفته می شود. هر بندیل میلگرد کارخانه ذوب آهن نیز وزنی بین 4 تا 5.5 تن دارد. برای مثال بندیل میلگرد 18 و 14 کارخانه ذوب آهن دارای وزنی در حدود 4 تن و 700 گرم است. لازم به ذکر است که هر بندیل میلگرد مجتمع های تولیدی قزوین، بافق یزد، حسن رود و نیشابور نیز با وزنی بین 2 الی 2.5 تن بسته بندی می شوند. یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت کل یک بندیل قیمت روز میلگرد کارخانه های مختلف است. همچنین این عامل بر هزینه ای که باید برای خرید میلگرد از کارخانه نیز بپردازید نیز تاثیر می گذارد. به یاد داشته باشید که اگر وزن بندیل میلگرد دو کارخانه با یکدیگر یکسان باشد، تفاوت وزن هر شاخه تنها بر تعداد شاخه های موجود در هر بندیل اثرگذار است. برای مثال وزن هر بندیل میلگرد کاشان با بندیل های میلگرد نیشابور یکسان و هر دو برابر با 2 تن است. اما وزن بیشتر میلگردهای نیشابور باعث شده است که تعداد میلگردهای موجود در یک بندیل آن کمتر از تولیدات کارخانه کاشان باشد. این در حالی است که قیمت میلگرد نیشابور معمولا از قیمت مقاطع فولادی کاشان بالاتر است.

بندیل میلگرد چیست؟

جدول بندیل میلگرد

کارخانجات فولاد مختلف میلگردهای خود را به دو صورت شاخه یا کلاف در بندیل قرار می دهند. برای آگاهی از تعداد شاخه و وزن هر بندیل میلگرد باید این اطلاعات را از جدول مربوطه مشاهده کنید.
همچنین ضوابط بسته بندی میلگردها نیز نسبت به گرید میلگرد و قطر آن متفاوت است. برای مثال میلگردهایی با گرید S340، S240 و S400 که قطری برابر یا کمتر از 12 میلیمتر دارند، به هر دو صورت کلاف یا شاخه ای صورت می گیرد. در صورتی که میلگردهایی با گرید S340، S240 و S400 با قطر 14 میلیمتر یا بیشتر را تنها به صورت شاخه ای ارائه می دهند. همچنین میلگردهای تولید شده با گرید S500 نیز تنها به صورت شاخه بسته بندی می شوند. همانطور که بیان شد، تعداد هر شاخه میلگرد در هر بندیل با توجه به سایز آن متغیر است. در ادامه جدول بندیل میلگرد را با توجه به سایز آن مشاهده می کنید.

سایز میلگرد تعداد شاخه
8 400
10 266
12 187
14 136
16 105
18 83
20 67
22 56
25 43
28 34
32 26 

در هنگام خرید میلگرد علاوه بر چک کردن جدول بندیل به اطلاعات درج شده روی دو پلاک فلزی نصب شده بر بندیل ها نیز توجه کنید. این دو پلاک حاوی اطلاعات زیر هستند:

  • شماره بسته.
  • نوع میلگرد.
  • نمره یا قطر اسمی میلگرد.
  • وزن بسته بر حسب کیلوگرم.
  • شماره ذوب یا بهر.
  • آرم تایید کنترل کیفیت از طرف کارخانه تولیدکننده.
  • نشان تجاری مجتمع تولیدی فولاد.
  • علامت استاندارد ملی ایران.
  • آرم کارخانه سازنده.
  • نوع آجر میلگرد
  • روش تولید میلگرد.

شایان ذکر است که این اطلاعات باید روی میلگردهای داخل هر بندیل به صورت یک در میان حک گردد.

هر بندیل میلگرد 22 چند شاخه است؟

همانطور که قیمت و ویژگی های میلگرد هر شرکت با دیگری متفاوت است، تعداد شاخه و وزن هر بندیل میلگرد نیز بسته به کارخانه تولیدی با یکدیگر فرق دارند. برای مثال در کارخانه ذوب آهن اصفهان بندیل میلگرد با سایز 12 چهار تن و 700 گرم وزن دارد. با توجه به اینکه هر شاخه میلگرد دارای وزنی برابر با 10.5 کیلوگرم است، بنابراین در هر بندیل میلگرد ذوب آهن اصفهان حدود 447 شاخه قرار داده می شود. اما این اعداد در کارخانه های دیگر متفاوت است، برای نمونه بندیل میلگرد نیشابور 2 تن وزن دارد. بنابراین تعداد شاخه های موجود در هر بندیل میلگرد سایز 22 نیشابور برابر با 55 میلگرد است. در نتیجه طبق استاندارد کلی و بر اساس جدول بندیل میلگرد بندیل های میلگرد با سایز 22 تعداد 56 شاخه میلگرد را در خود جای می دهند.

هر بندیل میلگرد 22 چند شاخه است؟

وزن هر بندیل میلگرد نیشابور

همانطور که بیان شد، وزن هر بندیل بر حسب کیلوگرم روی دو پلاک آن درج می شود. به طور کلی وزن هر بندیل با توجه به تعداد شاخه ها و سایز آن ها در کارخانجات مختلف متفاوت است. جدول زیر بیانگر وزن هر بندیل در کارخانه تولید فولاد نیشابور است.

وزن بندیل (کیلوگرم)  تعداد در بندیل  سایز
1980 180 12
2044 140 14
1995 105 16
2074 85 18
1972 68 20
2145 55 22
2021 43 25
2088 36 28
1988 28 32

لازم به ذکر است که مشخصات ارائه شده در جدول بالا درباره میلگردهایی با گرید A3 و طول 12 متر هستند.

هر بندیل میلگرد 14 چند شاخه است؟

تعداد میلگردهای هر بندیل را می توان با تقسیم وزن هر بسته بر وزن یک شاخه میلگرد هر کارخانه بدست آورد. برای مثال اگر می خواهید بدانید که تعداد شاخه و وزن هر بندیل میلگرد سایز 16 ذوب آهن اصفهان چقدر است، باید وزن کل هر بندیل میلگرد 16 این کارخانه را بر وزن یک شاخه آن تقسیم کنید. اگر همین فرمول را برای میلگرد سایز 14 همین کارخانه استفاده کنید، باید به عددی در حدود 313 برسید. این در حالی است که تعداد میلگردهای سایز 14 قرار گرفته در بندیل های بسته بندی کارخانه نیشابور برابر 140 عدد است. این اختلاف به دلیل آن است که وزن هر بندیل میلگرد سایز 14 در کارخانه ذوب آهن اصفهان 4 تن و 700 گرم وزن دارد. در حالی که وزن هر بندیل میلگرد سایز 14 ارائه شده توسط کارخانه فولاد نیشابور برابر با 2044 کیلوگرم است.

نحوه نگهداری از بندیل میلگرد چگونه است؟

در کارخانجات مختلف از شیوه های مختلفی برای بسته بندی میلگردهای تولیدی خود استفاده می کنند. برای مثال در شرکت ذوب آهن اصفهان 5 تسمه و 3 حلقه خاموت برای راحتی بارگیری و جابجایی میلگردها بکار می رود. شما به عنوان خریدار باید محموله خود را پس از تحویل در محلی تمیز و بدون هرگونه رطوبت نگهداری کنید. زیرا میلگرد در صورت تماس با رطوبت دچار زنگ زدگی و فرسایش می شود. روی میلگردها را با برزنت یا پلاستیک بپوشانید. زیرا در صورت زنگ زدگی میلگردها اتصال چسبندگی میلگردها با بتن کاهش می یابد. این امر عاملی مخرب در میزان استحکام ساختمان است. همچنین به نحوی از بندیل های میلگرد مراقبت کنید که از هرگونه ایجاد صدمه، ضربه و بریدگی به آن ها ممانعت به عمل آید. هنگام حمل بندیل های میلگرد نیز باید شرایطی را فراهم کرد که از میلگردها به هیچ عنوان دچار خمیدگی نشوند. به یاد داشته باشید که نباید میلگردهای خود را به صورت مستقیم روی زمین محل انبار قرار دهید. در زمان تخلیه نیز به طور کامل مراقب باشید که میلگردها توسط کارگران صدمه ای نبینند. در ضمن بهتر است که میلگردهایی با قطرهای متفاوت را به صورت جداگانه درون انبار نگهداری کنید.