چگونه مقاومت کششی انواع میلگرد فولادی را محاسبه کنید؟

بتن یکی از مصالح ساختمان سازی است که برای افزایش مقاومت سازه بکار برده می‌شود. اما بتن نمی‌تواند به تنهایی مقاومت یک سازه را تأمین کند. در نتیجه میلگرد به عنوان یک عنصر فولادی به کمک بتن آمده و مقاومت نهایی سازه‌های عظیم را افزایش می‌دهد. میلگرد یا آرماتور نقش بسیار مهمی را در پروژه‌های عمرانی ایفا می‌کند. با این حال محاسبه مقاومت کششی انواع میلگرد فولادی می‌تواند در جلوگیری از ترک خوردگی بتن‌ها و آسیب جدی سازه‌ها تأثیر قابل توجهی بگذارد. سایت آهن آلات شهرآهن در ادامه اطلاعات تکمیلی در این زمینه را در اختیار شما قرار داده است. با ما همراه باشید. 

مقاومت کششی میلگرد چیست؟

کشورهای مختلف جهان بر اساس معیارهایی همچون آب و هوا و منطقه جغرافیایی استانداردهایی را برای تولید میلگرد تعریف می‌کنند. مقاومت کششی میلگرد نیز یکی از مولفه هایی است که در استانداردهای هر کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. مقاومت کششی به بیشترین میزان نیروی وارد شده به یک جسم پیش از شکسته شدن گفته می‌شود. دستیابی به مقاومت کششی میلگرد به دلیل افزایش و تغییر آن دارای اهمیت است. آلیاژ کاری، عملیات حرارتی و سردکاری، عملیاتی هستند که به راحتی می‌توانند مقاومت کششی میلگرد را افزایش دهند.

چگونه مقاومت کششی انواع میلگرد فولادی را محاسبه کنید؟

مقاومت تسلیم میلگرد چیست؟

مقاومت تسلیم نشان دهنده حد الاستیک میلگرد است و شروع شکستگی بافت میلگرد است. در صورتیکه بتوانیم به میزان مقاومت تسلیم میلگرد دست پیدا کنیم می‌توانیم مانع شکستن میلگرد و در نهایت آسیب دیدگی سازه شویم. در نظر داشته باشید اگر بار وارد شده بر میلگرد حذف شود، میلگرد به حالت قبل برمی‌گردد. مقاومت تسلیم میلگرد فولادی چیزی در حدود ۲۷۵ الی ۶۹۰ مگاپاسکال است. لازم به ذکر است که حداقل مقاومت تسلیم میلگردهای ساده و آج دار تعیین شده‌اند و در صورت آرایش صحیح میلگردها می‌تواند به مقاومت مورد نظر دست پیدا کرد.

از اهمیت مقاومت کششی میلگرد چه می دانید؟

دستیابی به میزان مقاومت کششی میلگرد می‌تواند عمر سازه را افزایش دهد. مهندسان سازه با بررسی میزان مقاومت میلگردها که به عنوان اساسی‌ترین مصالح بکار رفته در استحکام سازه‌ها شناخته می‌شود، می‌توانند با کاهش فشار و بار وارد شده به میلگردها عمر مفید سازه را افزایش دهند و از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری کنند. مهندسان سازه پس از دستیابی به میزان دقیق مقاومت کششی میلگرد به تقویت میلگردها خواهند پرداخت.

از اهمیت مقاومت کششی میلگرد چه می دانید؟

بررسی مقاومت کششی انواع میلگرد

کشورهای مختلف جهان که در گروه تولید کنندگان میلگرد قرار می‌گیرند سازه را با بررسی مقاومت کششی انواع میلگرد در برابر عواملی نظیر زلزله مقاوم می‌کنند. یکی از روش‌های کسب آگاهی از مقاومت کششی میلگرد ارائه استانداردهایی است که توسط کشورهای مختلف رعایت می‌شوند. تولید کنندگان داخلی میلگرد برای ایجاد یکدستی در محصولات فولادی خود از استانداردهای کشور روسیه پیروی می‌کنند. هر میلگرد از گرید خاصی برخوردار است. به عنوان مثال، گرید A1 به میلگردی اطلاق می‌شود که دارای سطح صاف است و از فولاد نرم تهیه شده است. این نوع میلگرد نسبت به میلگردهای دیگر از مقاومت کششی بسیار بالایی برخوردار نیست. گرید A3 نسبت به گرید A1 و A2 از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. این نوع میلگرد در ساختمان سازی بکار می‌رود.

بررسی مقاومت کششی انواع میلگرد

چگونه تست کششی میلگرد را انجام دهید؟

با توجه به این که از میلگردها برای افزایش استحکام سازه‌های، به ویژه سازه‌های عظیم، استفاده می شود، لازم است به میزان مقاومت کششی میلگرد دست پیدا کنیم. به درستی می‌دانیم که میلگرد می‌تواند از تخریب سازه و بروز خطرات احتمالی جلوگیری کند. در نتیجه آزمایشات و تست‌های فراوانی بر روی میلگرد انجام می‌پذیرد. یکی از مهمترین آزمایش‌های انجام شده بر روی میلگرد، تست کششی میلگرد است. با توجه به افزایش اهمیت دستیابی به میزان مقاومت کششی انواع میلگرد تست کششی میلگرد به روش‌های مختلفی همچون استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، دیجیتال و نیمه دیجیتال صورت می‌پذیرد.

چگونه تست کششی میلگرد را انجام دهید؟

چگونگی محاسبه مقاومت کششی انواع میلگرد

محاسبه مقاومت کششی انواع میلگرد نشان دهنده میزان نیرویی است که میلگرد می‌تواند بدون شکسته شدن و آسیب دیدن تحمل کند. سازه‌هایی که در آن‌ها میلگرد نقش حیاتی ایفای می‌کنند ملزم به محاسبه مقاومت کششی میلگرد خواهند بود. محاسبه مقاومت کششی انواع میلگرد از طریق نمونه برداری، فرمول و دستگاه‌های کشش انجام می‌پذیرد. برخی از این دستگاه‌های محاسبه گر مقاومت کششی دیجیتال هستند و با اتصال با کامپیوتر جزئیات دقیق‌تری را به ما ارائه می‌دهند. دستگاه‌های یاد شده برای دستیابی به مقاومت کششی میلگردها به اعمال نیروی کم به زیاد بر روی انواع میلگرد می‌پردازد. لازم به ذکر است که این تست‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است و از استانداردهای ویژه‌ای برخوردار است. برای محاسبه مقاومت کششی انواع میلگرد از نمونه‌های کوچکی از میلگرد به طول ۵ الی ۱۰ برابر قطر برداشته می‌شود. این بدان معناست که اگر قطر میلگرد یک سانتی متر باشد لازم است طول نمونه چیزی در حدود ۵ الی ۱۰ سانتی متر باشد. نمونه میلگرد در دستگاه قرار می‌گیرد و نیروی وارد شده بر میلگرد و میزان کشیدن شدن آن اندازه گیری می‌شود. دستگاه‌های ذکر شده اگر دیجیتال باشند به صورت خودکار مقاومت کششی انواع میلگرد را محاسبه می‌کنند، در غیر این صورت باید به صورت دستی محاسبه شود.