میلگرد بستر با وال پست چه فرقی دارد؟ کدام بهتر است؟

امروزه در پروژه‌های ساختمانی میلگرد بستر به دلیل نصب راحت، کاهش وزن سازه، استحکام بالا و بسیاری موارد دیگر به جای وال پست استفاده می‌شود. آیا با این دو محصول و تفاوت میلگرد بستر با وال پست آشنایی دارید؟ وال پست‌ها در حقیقت چهارچوب‎‌هایی هستند که آن‌ها را از جنس ناودانی، قوطی پروفیل و نبشی می‌سازند. این محصولات به منظور توزیع صحیح فشار وارده بر دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما میلگرد بستر از یک جفت مفتول طولی تغییر شکل یافته تشکیل می‌شود که برای کنترل کردن نیروی خارجی وارد شده به سازه استفاده می‌گردد. بنابراین در واقع این محصولات وال پست افقی به شمار می‌روند. در این مقاله از سایت آهن آلات شهرآهن به بررسی تفاوت بین این دو مصالح ساختمانی پرداخته‌ایم، پس با ما همراه باشید.

میلگرد بستر با وال پست چه فرقی دارد؟ کدام بهتر است؟

تفاوت میلگرد بستر با وال پست در چیست؟

هم وال پست و هم میلگرد بستر برای تقویت و مقاوم‌سازی دیواره سازه استفاده می‌شوند. اما تفاوت میلگرد بستر با وال پست در ویژگی‌ها و روش اجرای آن‌ها بسیار است. برخی از این تفاوت‌ها در ادامه شرح داده شده است:

  • مواد اولیه مورد استفاده در ساخت وال پست و میلگرد با یکدیگر فرق دارند. برای مثال وال پست از نبشی ساخته می‌شود، در حالی که برای ساخت میلگرد بستر، میلگردی با قطر 4 میلی‌متر بکار می‌رود.
  • نحوه اجرا و نصب این دو محصول نیز از اصلی‌ترین تفاو‌های آن‌ها به شمار می‌روند. در واقع شیوه نصب میلگرد بستر در مقایسه با وال پست آسان‌تر است. میلگرد بستر در ملات بین آجرها پنهان می‌شود. اما برای نصب وال پست باید نبشی‌ها را به سقف و پایه ستون جوش داد.
  • یکی دیگر از تفاوت‌ها در این خصوص مدت زمان لازم برای نصب آن‌ها است. به دلیل نیاز به جوشکاری در هنگام نصب وال پست، نصب آن نسبت به میلگرد بستر بیشتر طول می‌کشد.
  • هزینه مورد نیاز برای نصب وال پست و میلگرد نیز از دیگر فرق‌های این دو محصول محسوب می‌شود. برای اجرای وال پست باید هزینه بیشتری را در مقایسه با اجرای میلگرد بستر بپردازید.
  • این دو شیوه مقاوم‌سازی سازه در میزان تحمل بارهای وارد شده بر آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال وال پست نسبت به میلگرد بستر بار بیشتری را تحمل می‌کند.
  • یکی دیگر از موارد تفاوت در این زمینه مربوط به نیروی کاری است که آن‌ها را نصب می‌کند. نصب وال پست نیاز به دقت بالایی دارد و باید توسط افراد باتجربه و جوشکاران ماهر صورت گیرد.

تفاوت میلگرد بستر با وال پست در چیست؟

بین میلگرد بستر و وال پست کدام را انتخاب کنیم؟

هنگامی که زلزله رخ می‌دهد، آسیب زیادی به دیوارها و سقف ساختمان وارد می‌شود. به همین دلیل میلگرد بستر گزینه‌ای مناسب برای استحکام دیوارها و سقف به حساب می‌آید. از مهمترین مزایای این نوع مصالح ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر زلزله
  • افزایش مقاومت دیوارها
  • بالا بردن مقاومت برشی داخل صفحه
  • اتصال دیوارهای متقاطع به یکدیگر

میلگردهای بستر مانند سایر میلگردها در دو نوع ساده و آجدار تولید و روانه بازار می‌شوند. وال پست نیز برای ساخت قاب سازه‌ای و قاب‌های غیر سازه‌ای بکار می‌روند. وال پست‌ها نیز انواع مختلفی دارند که معمولا در دو دسته وال پست قائم و افقی دسته‌بندی می‌گردند. این محصولات به طور گسترده در مکان‌هایی مانند پنجره‌ها، عایق‌ها، تاسیسات، درب‌ها و ایمن‌سازی نمای بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر میلگرد بستر در اکثر موارد به دلایلی مانند انعطاف‌پذیری بالا، استحکام زیاد، امکان اتصال قوی دیواره‌های دوجداره و سبکی استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید که قیمت میلگرد بستر به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. برای استعلام قیمت میلگرد بستر و تهیه این محصول کاربردی با کارشناسان ما در مجموعه شهرآهن تماس بگیرید. همچنین می‌توانید قبل از اقدام به خرید از مشاوره‌های رایگان ما بهره‌مند شده و خریدی مطمئن را تجربه کنید.