روش صحیح بستن میلگرد چیست| اتصال درست میلگرد فونداسیون

روش صحیح بستن میلگرد تأثیر بسزایی بر استحکام بتن مسلح دارد و اگر مراحل بستن میلگرد در زمان آرماتوربندی به درستی انجام نشود، مقاومت اسکلت سازه کاهش پیدا می‌کند. بستن میلگرد توسط سیم‌های آرماتوربندی یا سیم مفتول انجام می‌شود. این کار پس از برش و خم‌کاری میلگردها صورت می‌گیرد. در نقشه آرماتوربندی محلی که باید میلگردها بسته شوند، مشخص است. با توجه به کاربرد میلگردها در بتن مسلح نحوه گره زدن آن‌ها متفاوت است. ازآنجایی‌که میلگرد نقش مهمی در استحکام سازه‌های فلزی دارد، برای بستن آن‌ها به یکدیگر باید روش صحیح گره زدن، خاموت زدن و بستن میلگرد فونداسیون استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش صحیح بستن میلگرد می توانید با کارشناسان سایت آهن آلات شهرآهن در ارتباط باشید. 

روش صحیح بستن میلگرد چیست| اتصال درست میلگرد فونداسیون

نحوه بستن میلگرد فونداسیون چگونه است؟

در نقشه‌های اجرایی که برای پروژه‌های ساختمانی در نظر گرفته می‌شود، قبل از مرحله بتن‌ریزی برای اینکه میلگردها جابجا نشوند و به صورت یکپارچه باشند، آن‌ها را توسط گره به یکدیگر متصل می‌کنند. با توجه به شرایط محیطی پروژه‌های ساختمانی گره‌های مختلف را به کار می‌برند. ممکن است در برخی از نقشه‌ها تمام قسمت‌های میلگرد فونداسیون از قالب خارج باشند و به صورت یک شبکه قرار بگیرند؛ اما در مراحل بعدی آن‌ها را داخل قاب قرار می‌دهند. نام این شبکه‌ها کف فونداسیون منفرد است. برخی اوقات نیز میلگردها را از روی قاب به یکدیگر متصل می‌کنند که شبیه میلگردهای سقف بتنی هستند. به‌طورکلی اتصال میلگردها بایستی بسیار ایمن و محکم باشد. انتخاب نوع گره نیز بر عهده مهندسین و تکنسین‌های ساختمان است. چهار نوع گره آرماتوربندی برای بستن خاموت وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • گره اصطکاکی
  • گره پشت گردنی
  • گره ساده یا لغزان
  • گره صلیبی

نحوه بستن میلگرد فونداسیون چگونه است؟

برای اتصال میلگرد چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

برای اتصال میلگرد و برش آن‌ها باید نکات زیر مورد استفاده قرار بگیرد.

  • به‌هیچ‌وجه از هوا و گاز برای برش استفاده نشود.
  • برش میلگردها توسط قیچی‌های بخصوص انجام شود.
  • عملیات خم‌کاری میلگرد باید به صورت سرد انجام شود و حرارتی نباشد. دمای مورد نیاز برای خم میلگردها توسط دستگاه‌های مکانیکی در حدود ۵ درجه سانتی گراد باشد.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن قسمت‌های مختلف پروژه، میلگردهای انتظار که در ستون‌های بتنی به کاررفته‌اند بایستی دقیقاً بر اساس نقشه اجرا شوند و مهار موقت آن‌ها به دقت کنترل شود.
  • هنگام اجرای میلگرد باید به نحوه نصب قلابی که در انتهای میلگرد است دقت شود. اگر انتهای میلگرد در زمان آرماتوربندی قلاب نشود یا از قلاب‌های استاندارد استفاده نشود، استحکام ساختمان به طور چشمگیری پایین می‌آید.
  • از میلگردهایی که زنگ زده هستند و یا به روغن یا رنگ آغشته شده‌اند نباید برای آرماتوربندی استفاده کرد. روغن و رنگ قبل از آرماتوربندی باید تمیز شود و عملیات بتن‌ریزی پس از تأیید دستگاه نظارت انجام شود.

برای اتصال میلگرد چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

بهترین نوع سیم برای انواع گره آرماتوربندی کدام است؟

بهترین نوع سیم برای انواع گره آرماتوربندی مفتول نرم فلزی است که قطر ۱.۵ تا ۲ میلی‌متر دارد. در کل برای بستن دو میلگرد از سیم مفتول استفاده می‌شود. در گذشته با استفاده از روش‌های سنتی برای گره زدن و بستن دو میلگرد به یکدیگر استفاده می‌کردند. در این روش‌ها از یک انبردست و یا ابزاری که قاب فلزی داشت استفاده می‌شد. با استفاده از این ابزارها در یک زمان کوتاه سیم‌ها خم می‌شدند و یا آن‌ها را می‌کشیدند و پیچ می‌دادند. روش سنتی برای گره زدن مفتول دیگر استفاده نمی‌شود و در حال حاضر از روش‌های جدید و دستگاه‌های خاص برای گره زدن میلگردها و بستن آن‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود. این دستگاه گره زن یا بندزن نام دارد. در این دستگاه از سیم‌های آرماتوربندی فولادی معمولی و یا گالوانیزه استفاده می‌شود. سیم پلی‌استر نیز در این دستگاه‌ها برای آرماتوربندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت قفسه‌های آرماتور، ستون‌ها، شبکه‌های میلگرد دال شکل سقف یا شالوده و آرماتور ستون‌ها از این دستگاه استفاده می‌شود. این دستگاه توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تأیید شده و استفاده از آن مجاز است. امکان استفاده از دستگاه بندزن برای بستن میلگردهایی که قطر ۱۰ سانتی‌متر ۳۲ سانتی‌متر را دارند وجود دارد. البته نباید اختلاف نمره این میلگردهای متقاطع که در شبکه آرماتوربندی قرار دارند از ۶ میلی‌متر بیشتر باشد. به‌طورکلی آرماتوربندی در ساختمان سازی یکی از مراحل مهم است که تأثیر مستقیمی بر استحکام اسکلت ساختمان و سازه دارد؛ بنابراین افرادی که مسئول این بخش هستند، باید اطلاعات فنی دقیقی در رابطه با این کار داشته باشند تا ساخت سازه با کیفیت و استحکام بیشتری انجام شود.