ورق استیل استنلس یا ضد زنگ چیست؟

بسیاری از افرادی که در حوزه فولاد فعالیت دارند، با ورق استیل و خواص آن آشنایی دارند. استنلس استیل یا همان فولاد ضد زنگ، نوعی ورق است که پایه اصلی آن آهن است. این ورق، دارای مقداری کربن است و برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره این محصول را می توانید در شهر آهن مطالعه کنید.
ورق استیل انواع مختلفی دارد و معمولا هرکدام بر اساس کاربرد، خواص فیزیکی و خواص مکانیکی، در صنایع مختلفی استفاده می‌ شوند. مقدار کربن به کار رفته در این نوع ورق، با میزان مقاومت و سختی محصول نهایی ارتباط مستقیمی دارد. ورق ضد زنگ به دلیل ویژگی‌های برتری که دارد، در بسیاری از صنایع قابل استفاده است. در این مطلب می‌ خواهیم در مورد این نوع ورق صحبت کنیم و اشاره‌ای به کاربردهای آن داشته باشیم.

ورق استیل استنلس یا ضد زنگ چیست؟

آیا ورق استیل زنگ می‌ زند؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، بهتر است نگاهی به ویژگی‌های ورق استیل داشته باشیم. برخی از مهم ترین ویژگی‌ های این ورق عبارتند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی و حرارت بالا
  • دارای خواص مغناطیسی
  • ظاهر براق و جذاب (قابل استفاده دربرخی از صنایع که محصول تولیدی باید ظاهر خوبی داشته باشد.)
  • قابل بازیافت
  • دارای عمر مفید
  • دارای خواص مکانیکی بالا

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم؛ میزان کربن به کار رفته در این نوع ورق می‌ تواند متفاوت باشد. در حالت عادی یک ورق استیل برای کاربردهای معمولی باید 10.5 درصد کربن داشته باشد. این در حالی است که اگر میزان کربن به کار رفته افزایش پیدا کند و به 25 یا حتی 30 درصد کربن برسد، ورق مورد نظر مقاومت و استحکام بالاتری خواهد داشت، اما ممکن است از میزان شکل ‌پذیری آن کم شود.
ورق ضد زنگ به دلیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در بین عموم افراد شناخته شده است؛ اما با این حال در برخی از موارد با توجه به دمای محیط، غلظت پیرامون خورنده و... ممکن است زنگ بزند. این محصول استقامت بالایی دارد و همچنین از انعطاف‌ پذیری خوبی هم برخوردار است، به همین دلیل می‌ تواند در بسیاری از صنایع استفاده شود. به دلیل این که فولاد ضد زنگ نوعی آلیاژ محسوب می‌شود؛ اگر در محیط هایی با رطوبت زیاد قرار بگیرد، ممکن است دچار زنگ‌زدگی شود. پس نمی‌توان به طور قطعیت گفت که فولاد ضد زنگ به هیچ عنوان دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شود.

آیا ورق استیل زنگ می‌ زند؟

علت ضد زنگ بودن ورق استنلس چیست؟

به طور کلی خاصیت ضد زنگ بودن ممکن است به دلایل مختلفی در یک فلز وجود داشته باشد. ما در صورتی می‌ توانیم یک فلز یا آلیاژ را ضد زنگ حساب کنیم که در ترکیبات خود نیکل داشته باشد. علاوه بر این، در ریزدانه‌ های فولاد ضد زنگ، باید عنصر کروم به کار رفته باشد.
استفاده از نیکل، مقاومت فلز در برابر خوردگی را بالا می ‌برد و وجود کروم هم از خوردگی‌های حفره‌ای و سطحی فولاد جلوگیری می‌ کند. این دو عنصر که در فولاد ضد زنگ وجود دارند، باعث می‌ شوند که این نوع فولاد به یکی از بهترین‌ها تبدیل شود و در بسیاری از صنایع بتوان از آن بهره برد.
از ورق استیل هم در صنعت ساختمان و هم در بسیاری از صنایع می‌توان استفاده کرد. از مهم ترین کاربردهای این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت قطعات لوازم خانگی
  • بدنه خودرو، هواپیما و حتی کامیون‌ها
  • سقف سازه
  • ساخت برخی از قطعات در کشتی‌ سازی
  • بدنه و سقف آسانسور
  • ساخت برخی از لوازم الکتریکی

همان‌طور که گفته شد، فولاد ضد زنگ به دلیل داشتن ویژگی‌های خوب، در بسیاری از صنایع قابل استفاده است. داشتن ظاهری شفاف و خوب، خواص مکانیکی عالی و... از مهم ترین ویژگی‌های این محصول است. خورندگی مشکلی است که در بسیاری از محیط ها دیده می‌شود؛ به همین دلیل در این گونه موارد توصیه می‌شود که از فولاد ضد زنگ استفاده کنید. استفاده از فولاد ضد زنگ می‌تواند باعث صرفه جویی در بسیاری از هزینه‌های شما شود؛ چرا که به دلیل مقاومت و کارایی این نوع فولاد، سالیان سال می‌توانید از آن استفاده کنید.