میلگرد اوتکا و ممان منفی چه هستند؟

در صنعت ساختمان سازی، میلگردها یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین قطعات به شمار می روند. میلگردها بسته به کارایی که از آن ها انتظار می رود دارای انواع گوناگونی هستند. دو نمونه از معروف ترین و پرکاربردترین آن ها که در اکثر موارد برای مقاومت و افزایش استحکام اسکلت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، میلگرد اوتکا و ممان منفی هستند. هرکدام از این دو میلگرد ویژگی ها و کارایی مخصوص به خود را دارند. در ادامه این مطلب از آهن آلات شهر آهن با بیان تعاریفی خواهیم دانست که میلگرد اوتکا و ممان منفی چه هستند و چه مشخصه هایی دارند؟ برای مطلع شدن از قیمت میلگرد از جمله قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار، با ما همراه باشید.

میلگرد اوتکا (ادکا) چیست؟

میلگرد اوتکا (ادکا) چیست؟

برای اینکه بدانید میلگرد اوتکا (ادکا) چیست، بهتر است برگردیم به زمانی که برای اولین بار از این میلگردها استفاده شد. کشور روسیه که به شوروی سابق نیز معروف است، اولین کشوری بود که از میلگرد اوتکا استفاده کرد. اگر به تصاویر این میلگرد نگاهی بیندازید متوجه خواهی شد که ظاهر آن شبیه به گردن اردک است. به همین جهت نام دیگر این میلگرد در روسیه ادکا است. کاربرد اصلی این میلگردها در سقف های تیرچه بلوک است. با بررسی های صورت گرفته می توان گفت امروزه در اکثر ساختمان ها از میلگرد اوتکا استفاده می شود.
از آنجایی که در بسیاری از موارد، تیرچه های به کار رفته در اسکلت ساختمان فضای مناسب و کافی ندارند، این امکان وجود دارد که تیرچه ها در گذر زمان بر اثر اعمال فشار بر روی ساختمان از جای خود در بروند. فشارهای اعمال شده بر روی ساختمان می تواند بر اثر تردد و رفت و آمد افراد، جابجایی وسیله های بزرگ و... باشد. به هرحال برای جلوگیری از چنین اتفاقی می بایست از میلگرد اوتکا (ادکا) استفاده کرد. در واقع فضای خالی بین تیرها و تیرچه ها به وسیله میلگرد ادکا به خوبی پوشش داده شده و مانع از در رفتن تیرچه ها می شود. از مزایای استفاده از میلگرد اوتکا (ادکا) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مقاومت و استحکام سقف در برابر فشارهای مختلفی که بیشتر از طبقات فوقانی به آن وارد شود.
  • جلوگیری از ترک خوردن سقف.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل در ساختمان، سقف سازه به طور کامل فرو نمی ریزد.
  • کاهش میزان خیز سقف.
  • کاهش میزان بار وارد شده بر میلگردهای کششی اصلی.
  • کاهش میزان دامنه ارتعاشات.

میلگرد اوتکا (ادکا) چیست؟

میلگرد ممان منفی چیست؟

اینکه میلگرد ممان منفی چیست و چه تفاوتی با میلگرد ادکا دارد، بحث این بخش ماست. میلگرد ممان منفی هم یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین میلگردهای مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک است. در زمان استفاده از تیرچه بلوک ها فرض بر این است که تیرچه ها دهانه ای ساده دارند، بنابراین مقدار لنگر تیرچه ها صفر خواهد بود. ولی در عمل برخلاف فرضیاتی که گفته شد به علت یکدست بودن دال بتنی سقف، در دال مقداری لنگر منفی ایجاد می شود. اینجاست که میلگرد ممان منفی وارد عمل می شود و برای تحمل لنگرهای منفی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای میلگرد ممان منفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ترک خوردن سقف از محل تیر
  • کاهش میزان بار وارد شده بر میلگردهای کششی اصلی سازه
  • در صورت از هم گسیختگی سازه، ممانعت از فروپاشی کامل سقف
  • کاهش دامنه ارتعاشات و خیز سقف

تفکیک ممان منفی و اوتکا از یکدیگر چه لزومی دارد؟

میلگردهای اوتکا و ممان منفی هریک در جایگاه خود ارزشمند و کاربردی هستند. اما در این بخش می خواهیم بدانیم تفکیک ممان منفی و اوتکا از یکدیگر چه لزومی دارد؟ بسیاری از مهندسان به دلیل شناخت نادرست از این دو میلگرد، با کاربردها و محل قرارگیری آن ها آشنا نیستند.
اجرای میلگرد ادکا برای زمانی است که مقاومت برشی انتهای تیرچه به میزان مناسب نباشد، اما اجرای میلگرد ممان منفی در تمامی موارد و شرایط لازم و ضروری است.
میلگرد ممان منفی طبق لنگر خمشی وسط دهانه اندازه گیری و محاسبه می شود و دقیقا در محل تکیه گاه قرار می گیرد. بنابراین می توان گفت استفاده از میلگرد ممان منفی به این دلیل که در دو سر تیرچه ها کشش وجود دارد بهترین کار است. اما برای جلوگیری کردن از ترک برشی می توان از میلگرد اوتکا (ادکا) استفاده کرد.
عزیزانی که به دنبال خرید بهترین و مقرون به صرفه ترین انواع میلگرد در بازار هستند می توانند در هر نقطه از کشور با مراجعه به سایت شهر آهن محصولات مورد نظر خود را سفارش داده و در کمترین زمان تحویل بگیرند. قیمت میلگرد ذوب آهن و سایر کارخانجات را در سایت درج کرده ایم.