نقش میلگرد در بتن

میلگرد و بتن در کنار هم نقش بسزایی در بالا بردن مقاومت سازه ها دارند. میلگرد هایی که در بتن استفاده می شوند دارای ویژگی های ساختاری و ظاهری خاصی هستند. شرایط میلگرد های استفاده شده در بتن عبارتند از:

  • داشتن مقاومت بالا
  • داشتن کرنش کششی بالا
  • سازگار با دماهای بالا
  • ابلیت ماندن طولانی مدت در بتن
  • پیوستگی با بتن
  • و ...

نوع میلگرد مورد استفاده در بتن، با توجه به سازه، نوع بتن و سایر مشخصات سازه توسط متخصصان و مهندسان مشخص می شود. اشکالی از میلگرد که برای استفاده در بتن استفاده می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • میلگرد راستا: باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود.
  • میلگرد سنجاقی: برای اتصال طولی بهتر میلگرد های طولی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مقاومت برشی خاموش را بالا می برد.
  • میلگرد ادکا یا ممان: برای تحمل نیروی برشی در تکیه گاه تیرها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • خاموت: باعث می شود که میلگرد های طولی که متحمل فشار بالایی می شوند بیرون نزنند و مانع از گسترش فشار در خاموت ها می شود.
  • رکابی: آرماتور های طولی را درامتداد هم نگه می دارد.
  • خرک: دو شبکه افقی و پشت سر هم از میلگرد ها را در کنار یکدیگر قرار می دهد.

نقش میلگرد در بتن مسطح

بتن مسطح یا آرمه با اضافه شدن میلگرد های فولادی به بتن معمولی ایجاد می شوند. فولاد، ضعف مقاومت فشاری و بتن ضعف مقاومت کششی دارد. زمانی که این دو در کنار هم قرار می گیرند می توانند ضعف های یکدیگر را به خوبی پوشش دهند. استفاده از میلگرد ها در بتن مسطح می تواند سازه مورد نظر را در مقابل شرایط بد و تنش ها محافظت کند. استفاده از بتن مسطح در ستون ها، تیرها،دیوار ها، دال های بتنی و ... متداول است. بتن مسطح به دلیل مقاومت بالایی که با وجود میلگرد پیدا می کند نسبت به بتن معمولی از مقاومت بالایی برخوردار است. بتن و میلگرد دارای ضریب انبساط حرارتی یکسانی هستند و این موضوع سبب می شود که تغییرات انبساطی برای هر دوی آن ها نیز یکسان باشد. زمانی که میلگرد ها درون بتن قرار می گیرند، بتن به عنوان یک محافظ در برابر عوامل جوی و ... عمل می کند.

نقش میلگرد در بتن مسطح

دلیل استفاده میلگرد در بتن چیست؟

آهن آلات شهر آهن همه سوالات را در این زمینه پاسخگو است. بتن های معمولی دارای مقاوت فشاری بسیار بالایی هستند و این باعث می شود که از آن در قطعاتی که تحت فشار هستند و باید بار زیادی را تحمل کنند استفاده شود. در مقابل، بتن معمولی دارای مقاومت کششی پایینی است و قابلیت شکنندگی دارد. این در صورتی است که میلگرد وضعیتی عکس بتن معمولی دارد، یعنی دارای مقاومت کششی بالایی است و شکننده نیست و از سوی دیگر مقاومت فشاری پایینی دارد. این موضوع سبب شده است که این دو محصول به صورت مکمل عیب های هم را به خوبی پوشش دهند. تشابه و اشتراکی که خواص بتن و میلگرد دارند باعث چسبندگی بین این دو می شود. عامل مهمی که باعث می شود مقاومت بتن مسطح بالا باشد، چسبندگی بتن و میلگرد است. اصطکاکی که بین سطح بتن و میلگرد به وجود می آید، مهم ترین عامل در به وجود آمدن پیوستگی بین این دو است. میزان این اصطکاک بسته به نوع میلگرد متفاوت است، به طوری که در میلگرد های صاف میزان این اصطکاک کم تر است و چسبندگی کمتری ایجاد می کند، این در حالی است که طبق برخی استاندارد ها استفاده از میلگرد های صاف برای بتن های مسطح جایز نیست.
استفاده از میلگرد ها در بتن های مسطح به این منظور صورت می گیرد که نیرو های کششی که بر عضو های سازه ای وارد می شوند تعدیل شوند. نیرو های کششی بدون وجود میلگرد سبب ترک خوردکی و شکستن بتن می شود. قیمت میلگرد های مختلف همچون قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار و همینطور محصولات کارخانجات مختلفی مثل قیمت میلگرد ذوب آهن را می توانید در این سایت مشاهده کنید.