میلگرد عصایی چیست؟

میلگرد عصایی یکی از انواع میلگرد موجود در بازار است که به دلیل شکل ظاهری عصا مانندی که دارد به این نام معروف است. این میلگرد با اسامی و عناوین دیگری همچون میلگرد ادکا، اوتکا (اتکا) نیز شناخته می شود. سقف تیرچه بلوک، اصلی ترین بخش از سازه است که در آن از میلگرد عصایی استفاده می شود. در ادامه این مطلب از آهن آلات شهر آهن، بیشتر درخصوص اینکه میلگرد عصایی چیست و چه کاربردها و ویژگی هایی دارد صحبت می کنیم.

میلگرد عصایی چیست؟

کاربرد میلگرد عصایی

در این بخش با کاربرد میلگرد عصایی یا همان میلگرد ادکا آشنا می شویم. آرماتورهای بتنی یا بال پایینی تیرهای فولادی، بخشی از سازه هستند که بهترین مکان برای قرارگرفتن تیرچه ها هستند. قرارگرفتن تیرچه ها بر روی بال تیرهای فولادی و آرماتورها، موجب می شود تا تیرچه ها فضای کافی و مناسبی برای نشیمن نداشته باشند. در چنین شرایطی اگر عملیات بتن ریزی انجام شود و یا افراد به رفت و آمد و تردد مشغول باشند، امکان در رفتن تیرچه از جای خود وجود دارد. این مسئله می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. کاربرد میلگرد عصایی دقیقا در چنین شرایطی مشخص می شود. در نقطه ای که تیر و تیرچه به هم متصل می شوند می توان از میلگرد عصایی استفاده کرد. چیزی حدود دوازده سانتی متر از میلگرد عصایی می بایست به درون تکیه گاه نفوذ پیدا کند. قیمت میلگرد عصایی و قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار را می توانید در شهر آهن ببینید. 

کاربرد میلگرد عصایی

ویژگی های میلگرد عصایی

میلگرد عصایی را می توان یکی از پرکاربردترین انواع میلگرد، برای مقاوم سازی ساختمان ها به شمار آورد. برخی از مشخصه ها و ویژگی های میلگرد عصایی عبارتند از:

  • جنس به کار رفته در تولید میلگرد عصایی از فولاد ضدزنگ است.
  • نکته مثبتی که در این فولاد ضدزنگ وجود دارد این است که میلگرد در گذر زمان و بر اثر عوامل مختلف دچار زنگ زدگی نشده و مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت از خود نشان می دهد.
  • به دلیل فولاد به کار رفته در این میلگرد، مقاومت و استحکام آن تا حد زیادی افزایش یافته و در مقابل عوامل شکننده از خود دوام قابل قبولی به نمایش می گذارد.
  • از جمله وظایف میلگرد عصایی در ساختمان، حفاظت و افزایش مقاومت سازه در برابر زمین لرزه و فشارهای مختلف است.
  • در شرایطی که امکان از هم گسیختگی و فرو ریختن سازه وجود دارد، میلگرد عصایی کمک می کند تا سقف خراب نشده و فرو نریزد.
  • از ویژگی های جالب توجه میلگرد عصایی می توان به قابلیت خمش آن تا 180 درجه اشاره کرد.
  • میلگرد عصایی خاصیت انعطاف پذیری و خم شدن بسیار خوبی دارد، به گونه ای که در اثر خم شدن نمی شکند و به اشکال مختلفی تبدیل می شود.
  • شکل ظاهری قلاب مانند میلگرد عصایی است که موجب می شود تا در هر مکانی به خوبی وصل شده و مقاومت آن بخش را افزایش دهد.
  • شما می توانید از این نوع میلگرد علاوه بر سقف، در پی و همچنین ستون های ساختمان نیز استفاده کرده و به افزایش استحکام آن ها کمک کنید.

برخی از تولیدکنندگان، میلگرد عصایی را رنگ آمیزی کرده و در اختیار پیمانکاران و مهندسان ساختمان قرار می دهند. دلیل این کار، این است که میلگرد در زمان بارندگی و با قرار گرفتن در مجاورت هوا دچار زنگ زدگی نشود. تنها نکته ای که در این بین می بایست به آن توجه داشته باشید، این است که حتما از کیفیت رنگ آمیزی محصول اطمینان حاصل کنید. در صورتی که از مواد مناسبی برای رنگ آمیزی میلگرد استفاده نشود، قطعا در برابر بارش باران دچار آسیب می شود. سایت شهر آهن یکی از ارائه کنندگان اصلی انواع میلگرد ساختمانی در بازار است و قیمت میلگرد ذوب آهن را در سایت درج کرده است. این فروشگاه انواعی از بهترین میلگردهای عصایی را در اندازه ها و قطرهای مختلف در اختیار مشتریان و متقاضیان آن قرار می دهد.