میلگرد استیل چیست + کاربردها و مزایا

میلگرد استیل از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به میلگردهای ساختمانی دارد، اما از لحاظ جنس و ترکیبات شیمیایی دارای تفاوت های چشمگیری است. در واقع آلیاژهای به کار رفته در میلگرد استیل به صورت کامل با آلیاژهای به کار رفته در میلگرد های ساختمانی متفاوت هستند و به همین جهت نیز باعث بروز ویژگی ها و خواص فیزیکی و کیفی متفاوتی در این نوع میلگرد می شوند. ما در این مقاله از سری مقالات وب سایت فروشگاهی شهر آهن در مورد انواع میلگرد استیل و همچنین کاربردها و مزایای آن به صورت مفصل صحبت کرده ‌ایم. اگر شما هم قصد دارید که در مورد میلگرد استیل، میلگرد زاگرس، کاهش قیمت میلگرد امروز و بسیاری اطلاعات دیگر بیشتر بدانید می توانید به سایت خرید و فروش آهن آلات شهر آهن مراجعه کنید و در ضمن تا پایان این مقاله نیز با ما همراه باشید.

میلگرد استیل چیست + کاربردها و مزایا

میلگرد استیل چیست؟

میلگرد استیل یک میلگرد فولادی است که آلیاژهای مختلف از جمله کروم، نیکل و مولیبدن با درصدهای مختلف در آن وجود دارند. وجود این آلیاژ ها نیز ترکیبات میلگرد استیل را تعیین می کند. به عنوان مثال از جمله ویژگی های منحصر به فرد میلگرد استیل شامل ضد زنگ بودن و ضد آب بودن و نسوز بودن آن است، که هر کدام از این ویژگی ها بستگی دارد به درصد ترکیبات موجود در آلیاژ شمش فولاد که برای تولید میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلف میلگرد استیل که در کارخانجات سطح کشور تولید می شوند شامل:

  • میلگرد استیل نگیر در گرید های ۳۰۴ ، ۳۱۶
  • میلگرد استیل بگیر در گریدهای ۴۱۰ ، ۴۲۰ ، ۴۳۱
  • میلگرد استیل نسوز در گریدهای ۳۲۱، ۳۰۹، ۳۱۰
  • و میلگرد استیل آلیاژی در نوع مونل، اینکونل و دابلکس هستند.

البته در صنعت به میلگرد استیل نگیر میلگرد استنلس استیل نیز گفته می‌ شود. ما در ادامه این مقاله در مورد هر کدام از این میلگرد ها و ویژگی های آن ها بیشتر صحبت کرده ‌ایم.

میلگرد استیل چیست؟

میلگرد استنلس استیل چیست؟

میلگرد استنلس استیل با نام میلگرد ضد زنگ نیز معروف است. این میلگرد در آلیاژ سری ۳۰۰ در کارخانجات فولاد کشور تولید می‌ شود و جزو پرکاربردترین انواع مختلف میلگرد در صنعت به شمار می آید. همانطور که از نام این میلگرد نیز پیداست ویژگی اصلی آن ویژگی ضد زنگ بودن و مقاوم بودن این میلگرد در برابر اکسید شدن است. میلگرد استنلس استیل در گرید ۳۰۴ و گرید ۳۱۶ تولید می شود. در واقع آلیاژ به کار رفته برای تولید این میلگرد دارای ۸ الی ۱۰ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم است. البته نوع با کیفیت تر این میلگرد دارای مقادیر مشخصی از مولیبدن نیز است که باعث مقاومت بیشتر این میلگرد در محیط های اسیدی می شود. در واقع وجود کروم و نیکل باعث مقاومت فولاد در برابر اکسید شدن و زنگ زدن می شود و وجود مولیبدن نیز باعث شده تا این میلگرد در محیط های اسیدی نیز مقاومت بسیار زیادی داشته باشد. استحکام بسیار بالای این میلگرد در کنار مقاومت آن در برابر اکسیژن هوا و رطوبت و محیط های اسیدی، باعث شده است تا این نوع میلگرد به پرکاربردترین میلگرد استیل تبدیل شود.

میلگرد استنلس استیل چیست؟

میلگرد استیل کربن چیست؟

میلگرد استیل کربن یا به اصطلاح میلگرد بگیر شامل میلگردهای گرید ۴۳۱ ، ۴۲۰ و ۴۱۰ هستند. وجود عناصر کروم در آلیاژ فولاد این میلگرد باعث می‌ شود تا خاصیت مغناطیسی آن ها بیشتر باشد و به آهنربا جذب شوند. میلگرد گرید ۴۲۰ کاملا مناسب برای استفاده در محیط هایی است که ساییدگی در آن ها بیشتر دیده می شود و در معرض اصطکاک شدید هستند. میلگرد استیل کربن به دلیل وجود درصد زیاد کروم در برابر خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارد. اما مقاومت آن در برابر خوردگی و رطوبت از مقاومت میلگرد استنلس استیل کمتر است.


میلگرد استیل ضد زنگ و میلگرد استیل کربن را چگونه از هم تشخیص دهیم؟

همانطور که قبلا هم گفته ایم میلگرد استیل ضد زنگ که با نام میلگرد استنلس استیل نیز شناخته می ‌شود دارای کروم، نیکل و مولیبدن است و به همین جهت نیز خاصیت ضد خورندگی داشته، و در برابر محیط های اسیدی نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. اما میلگرد استیل کربن تنها دارای درصد مشخصی کروم بوده و عنصر منگنز و مولیبدن در آن وجود ندارد. به همین جهت نیز دارای خاصیت ضد خورندگی متوسطی است، اما به صورت کامل ضد زنگ نیست. اگر میخواهید میلگرد ضد زنگ و میلگرد استیل کربن را از یکدیگر تشخیص دهید باید از یک آهنربا استفاده کنید. در واقع میلگرد ضد زنگ که با نام استنلس استیل نیز شناخته می ‌شود آهن ربا را به خود جذب نمی کند. این در حالی است که میلگردهای استیل کربن آهنربا را به خود جذب می کنند. بدیهی است کیفیت میلگرد های ضد زنگ یا استنلس استیل در مقایسه با میلگرد استیل کربن بسیار بالاتر بوده و کاربرد های بیشتری نیز در صنعت دارند. به عنوان مثال در مکان های مرطوب و اسیدی همچون صنایع پتروشیمی و نفتی و همچنین اسکله های دریای استفاده از میلگرد استیل ضد زنگ بسیار کاربردی تر است.

میلگرد استیل ضد زنگ و میلگرد استیل کربن را چگونه از هم تشخیص دهیم؟

میلگرد استیل نسبت به سایر میلگردها چه مزیتی دارد؟

میلگرد استیل در کارخانه های مجهز به کوره های قوس الکتریکی تولید می شود و در پروژه های عمرانی و بسیاری از پروژه های صنعتی استفاده های بسیار زیادی از آن می شود. به عنوان مثال در تجهیزات شیمیایی، تجهیزات دریایی، نساجی و همچنین تجهیزات پزشکی و دارویی از میلگرد استیل بسیار استفاده می شود. در واقع مزیت میلگرد استیل نسبت به سایر میلگردها خاصیت ضد زنگ بودن آن و بالا بودن مقاومت آن در برابر خوردگی است. از طرفی این میلگرد استحکام بسیار بالایی داشته و تنوع سایز بندی آن باعث متنوع شدن موارد کاربرد و استفاده از این میلگرد در صنایع گوناگون شده است. از میلگرد استیل در صنایع کشاورزی، در صنعت پتروشیمی، در آرماتور بندی ساختمان های بنا شده در مناطق شرجی و مرطوب، و همچنین در صنعت پزشکی و دارویی استفاده های زیادی می شود. اگر شما هم به دنبال خرید یک میلگرد استیل کاربردی هستید می توانید از طریق لینک های ارتباطی موجود در این وبسایت فروشگاهی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را در زمینه خرید بهترین و کاربردی ترین نوع میلگرد به صورت کامل راهنمایی کنند.