نورد میلگرد چیست؟

نورد یا رولینگ یک روش است که با استفاده از آن فلزات فرم دهی و ضخامت آن ها کم می شود. نورد دستگاهی است که دارای چندین غلتک است. این غلتک ها برای این هستند که شمش های فلزی از بین آن ها عبور کنند و تغییر شکل پیدا کنند. در دستگاه نورد غلتک ها در محور هایی، خلاف جهت هم می چرخند. سرعت این غلتک ها یکسان است. فشاری که از طریق این غلتک ها به شمش های فلزی وارد می شود باعث می شود شکل آن تعییر کند. نورد میلگرد به روش های نورد سرد و نورد گرم قابل اجرا است.
میلگرد های ساده و آجدار از محصولات نورد سرد و گرم محسوب می شوند. روش ساخت میلگرد تاثیر بسزایی در خواص مکانیکی و فیزیکی آن دارد و کاربرد و نوع استفاده از این محصول تعیین کننده روش ساخت آن است. اولین مرحله در تولید میلگرد استفاده از میلگرد یا نورد است. مراحل نورد میلگرد عبارتند از:

  • ریخته گری شمش های فولادی
  • نورد گرم
  • کوره جهت پیش گرم کردن
  • نورد اولیه
  • انتقال آرماتور
  • نورد نهایی
  • اسید شویی
  • نورد سرد
  • عملیات حرارتی
  • نورد پوسته ای

فرآیند نورد تاثیر بسزایی در نیرو و گشتاور محصول دارد. نحوه محاسبه نورد میلگرد در قیمت گذاری و کاربرد آن ها بسیار موثر است. محاسبه نورد میلگرد توسط فرمول های خاص و توسط افراد متخصص انجام می شود.

نورد میلگرد چیست؟

نورد میلگرد یعنی چه؟

ساختن میلگرد با روش نورد در کیفیت نهایی این محصول بسیار تاثیرگذار است در واقع میلگرد های تولید شده به وسیله نورد دارای کنترل کیفی دقیق تری است. در تولید میلگرد به روش نورد قطعات فلزی یا شمش ها وارد کوره های مخصوصی می شوند و تا 1100 درجه حرارت می بینند. در تولید میلگرد با نورد گرم به دلیل بالا بودن دمای فرآیند شمش ها به طور پیوسته از میان غلتک ها تغییر شکل می یابند. این مرحله باعث شکل گرفتن میلگرد می شود. پس از این که شالوده آرماتور ها فرم دهی شد نوبت به مرحله آج زنی می رسند. در پایان میلگرد ها با طول های مشخص و استاندارد، برش داده شده و بسته بندی می شوند. روش دیگر تولید میلگرد با استفاده از نورد سرد است که یک روش قدیمی، اما با بازده بالا محسوب می شود. میلگرد های تولید شده به وسیله نورد سرد دارای فولاد سخت تری هستند. شکل پذیری آرماتور هایی که با استفاده از نورد سرد ساخته می شوند کم است. در نورد سرد دمای فلز از دمای تبلور کمتر است و آرماتور حاصل از آن نقطه تسلیم ندارد. نورد سرد تا حد زیادی می تواند روی شکل ظاهری و خواص فیزیکی میلگرد تاثیر مثبتی داشته باشد.

کاربرد نورد در تولید میلگرد

استفاده نورد در صنایع فولادی مختص به تولید میلگرد است. سوال اینجاست که نورد چه کاربردی در تولید میلگرد دارد؟
نوردها دارای کاربرد های متفاوتی هستند و به دو روش سرد و گرم انجام می شوند. دستگاه نورد برای انجام کار هایی مانند شکل دهی، پرداخت فلز و کم کردن ضخامت و ...مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد دستگاه نورد در شکل دهی قطعاتی مانند تیر آهن، میلگرد ها آجدار، ساده نبشی و ناودانی بسیار مورد توجه است. انواع تیر آهن، نبشی، و میلگرد ها با استفاده از نورد به تولید می رسند و در آهن آلات شهر آهن به فروش می رسند. نورد یکی از روش هایی است که در مقابل تولید این محصولات به روش های آهنگری انجام می شود. تولید میلگرد با روش نورد بستگی به تجهیزاتی دارد که در آن به کار رفته است.
محصول نهایی نورد به شکل ورق و یا میلگرد به دست می آید. تولید میلگرد به روش نورد باعث شده است که حجم بسیاری از این محصول در مدت زمان کوتاهی به تولید برس و برای کاربرد های مشخصی مورد استفاده قرار گیرند. قیمت میلگرد های مختلف همچون قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار و همینطور محصولات کارخانجات مختلفی مثل قیمت میلگرد ذوب آهن را می توانید در این سایت مشاهده کنید.