میلگرد برشی چیست؟

این نوع میلگرد که از قابلیت های منحصر به فرد زیادی برخوردار است، به گونه ای طراحی شده که می تواند میزان مقاومت المان یک ساختمان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش بدهد و از ترک خوردن آن جلوگیری کند. از آن جایی که این موضوع خیلی مهم است ما قصد داریم در ادامه به طور مفصل در مورد صحبت آن کنیم و به این پرسش که میلگرد برشی چیست؟ میلگرد برشی یک نوع سازه فلزی است که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم که جهت آشنایی بیش تر با این سازه کاربردی، با ما در سایت آهن آلات شهر آهن همراه باشید.

از میلگرد برشی چه می دانید؟

میلگرد برشی که به آن میلگرد عرضی نیز می گویند یک نوع سازه فولادی بسیار مقاوم است که می تواند شدید ترین ضربات را به خوبی مهار کند. این نوع میلگرد ها در آرماتور هایی که سایز کوچکی دارند استفاده می شوند و به صورت طولی در بتن آرمه خاموت، نصب می شوند. میلگرد برشی به تیر آهن هایی که در قسمت بتنی ساختمان وجود دارند، کمک می کند تا بهتر فشار ها را تحمل کنند. در واقع می توان گفت که مقاطع بتنی ساختمان با استفاده از این نوع میلگرد مسلح می شوند و احتمال ترک خوردن و شکسته شدن آن ها به شدت کاهش می یابد. البته، این امور زمانی محقق می شود که فرآیند نصب این سازه به صورت کاملاً اصولی انجام شود و تمام نکات لازمه، مورد توجه قرار بگیرد. از این رو، ما در این قسمت مهم ترین نکاتی که در نصب میلگرد برشی باید جدی گرفته شود را عنوان می کنیم و این نکات عبارتند از:

  • استفاده از میلگرد های سالم
    برای نصب آرماتور به هیچ وجه نباید از میلگرد های زنگ زده استفاده شود و تمام میلگرد هایی که برای نصب این سازه مورد استفاده قرار می گیرند باید کاملاً سالم باشند. حتی اگر روی آن ها رنگ یا روغنی نیز ریخته شده باید قبل از نصب، سطح آن ها کاملاً تمیز شود.
  • استفاده از ابزار آلات مناسب
    نکته بعدی این است که برای نصب میلگرد باید از ابزار آلات مناسب استفاده شود. مثلاً برای برش میلگرد ها باید از قیچی های مخصوص استفاده شود و استفاده از هر وسیله دیگری می تواند خطرات زیادی در پی داشته باشد.
  • قلاب کردن درست میلگرد ها
    یکی دیگر از نکاتی که در حین نصب میلگرد ها باید جدی گرفته شود این است که باید انتهای آن ها به یک دیگر قلاب شوند تا آرماتور استحکام لازم را داشته باشد و بتواند در برابر ضربات، مقاومت کند.

what-shear-rebar2.jpg

میلگرد برشی و بررسی عملکرد آن در سازه بتن آرمه

در اصل وظیفه میلگرد برشی، تقویت قسمت های بتنی ساختمان است و برای این که وظیفه خود را انجام دهد، فشار هایی که به این قسمت از ساختمان تحمیل می شود را به دو طرف ستون ها منتقل می کند. با این کار طبیعتاً هم عمر مفید ساختمان افزایش پیدا می کند هم احتمال بروز حوادث خطرناکی مانند ریزش ساختمان کم تر می شود.
با توجه به این که کیفیت و کارایی سازه ای مانند میلگرد برشی، به طور مستقیم بر میزان مقاومت ساختمان تأثیر می گذارد، توصیه ما این است که اگر قصد ساخت و ساز دارید حتماً برای خرید تجهیزات فولادی مورد نیاز خود به سایت شهر آهن که متعلق به یکی از بزرگ ترین و مجهز ترین فروشگاه های عرضه کننده تجهیزات فولادی است، مراجعه کنید تا بتوانید بهترین نوع وسیله مورد نظر تان را با یک قیمت مناسب خریداری کنید. اگر کمکی نیاز داشتید نیز می توانید از کارشناسان فروش فروشگاه ما کمک بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید. قیمت میلگرد های مختلف همچون قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار و همینطور محصولات کارخانجات مختلفی مثل قیمت میلگرد ذوب آهن را می توانید در این سایت مشاهده کنید.