چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟

آیا می دانید که دلیل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی چیست؟ به نظر شما علت استفاده میلگرد در بتن چیست؟ میلگرد یا آرماتور نوعی مقطع فولادی به شمار می رود که در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. بتن علیرغم داشتن مقاومت فشاری بالا دارای مقاومت انعطاف پذیری و کششی پایینی است؛ به همین دلیل میلگرد در بتن برای جبران این نقص بکار می رود. میلگرد مورد استفاده در این بخش از ساختمان وظیفه تحمل فشار بار ناگهانی و تنش های کششی اعمال شده را دارد. البته در برخی از موارد نیز از فولاد ساختمانی مانند نیمرخ های I شکل، ناودانی یا قوطی برای مسطح کردن بتن استفاده می شود. به طور کلی تجهیزات بکار رفته برای مقاوم سازی بتن ویژگی ها و مشخصات خاصی دارند. اصلی ترین ویژگی که باعث استفاده میلگرد در ساختمان سازی می شود، شامل مقاومت کششی بالا و همچنین خاصیت شکل پذیری مناسب آن است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دلایل استفاده گسترده از این مصالح ساختمانی تا پایان با ما همراه باشید.

چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟

میلگرد چگونه دسته بندی می شود؟

انواع مختلف میلگرد آلیاژهای فولادی هستند که از ترکیب آهن با عناصری مانند کربن، کروم، نیکل و دیگر ترکیبات تولید می شوند. میلگردها بر اساس ویژگی های ظاهری خود بر طبق استاندارد روسی به چهار دسته تقسیم می شوند که در جدول زیر نشان داده شده است:

دسته بندی علامت اختصاری

استحکام تسلیم بالایی fy

N/mm2

استحکام کششی بالایی fsu
N/mm2
نسبت استحکام کششی به تسلیم بالایی
Rm/Reh
حداقل حداکثر حداقل حداقل
ساده A1 س 240 240 - 360 1.25
آجدار مارپیچ A2 آج 340 340 - 500
آج 350 350 455 500
آجدار جناقی A3 آج 400 400 - 600
آج 420 420 545 600
آجدار مرکب A4 آج 500 500 - 650
آج 520 520 675 690

آج ها در واقع برجستگی های روی بدنه آرماتور هستند که پیوند محکم تری را بین بتن و فولاد به وجود می آورند. Fy نشان دهنده تنش تسلیم یا جاری شدن میلگرد است. این مقیاس بیشتری میزان مقاومتی که میلگرد بدون تغییر شکل دادن دارد را نشان می دهد. fsu نیز بیانگر تنش گسیختگی آرماتور است. این معیار مقدار نیروی تحمل شده توسط میلگرد که در اثر آن دچار تغییر شکل و افزایش طول می شود را مشخص می سازد. اگر فشاری بیشتر از این مقدار به میلگرد وارد گردد، میلگرد می شکند. همچنین دقت داشته باشید که در اثر افزایش مقاومت سازه تغییر شکل نسبی آن کاهش می یابد.

میلگرد چگونه دسته بندی می شود؟

علت استفاده میلگرد در بتن چیست؟

در هنگام خرید میلگرد نباید تنها به فاکتور قیمت آن توجه کنید. گاهی اوقات با خرید میلگرد ارزان محصولاتی بی کیفیت و با مقاومت پایین را دریافت خواهید کرد؛ بنابراین عامل مهم در انتخاب میلگرد مناسب برای ساختمان توجه به کیفیت آن است. درست است که میلگرد در ظاهر ساختمان دیده نمی شود، اما این مقاطع فولادی در حقیقت حکم اسکلت و استخوان بندی سازه را دارند. بنابراین اگر میلگردهایی ضعیف را برای این منظور انتخاب کنید، عمر ساختمان کاهش پیدا کرده و حتی احتمال تخریب آن نیز وجود دارد. توصیه می شود که برای هر ساختمان متناسب با شرایط سازه و وضعیت جغرافیایی منطقه میلگرد مناسب انتخاب شود. این امر با افزایش طول عمر مفید بنا خسارت های احتمالی آتی را به حداقل می رساند. همانطور که قبلا اشاره شد، مهمترین خاصیت آرماتور مقاومت کششی بالای آن است. این ویژگی در مناطق زلزله خیز مانند ژاپن و ایران تاثیر زیادی در عملکرد مناسب سازه در هنگام وقوع حوادث طبیعی دارد. همچنین در چنین شرایطی قابلیت تغییر شکل نسبی ساختمان بسیار مهم است. بنابراین علت استفاده میلگرد در بتن در اکثر مناطق ایران و بسیاری از نقاط مستعد زلزله در جهان استحکام بالا و شکل پذیری مناسب آن است. اگر از میلگردهایی با کیفیت پایین استفاده شود، بتن با کوچکترین فشاری دچار ترک های عمیقی می شود. حتی در این شرایط احتمال فروریزی ساختمان و به خطر افتادن جان ساکنین نیز وجود دارد. اما میلگرد ساخته شده بر اساس استانداردهای لازم نیروهای وارده به سازه را جذب کرده و آن را تبدیل به انرژی کشسانی می کند.

علت استفاده میلگرد در بتن چیست؟

میزان مصرف میلگرد در بتن چقدر است؟

نوع اسکلت ساختمان عامل مهمی در تعیین میزان مصرف میلگرد در بتن به شمار می رود. بنابراین به طور قطع نمی توان گفت که هر چقدر میلگرد بیشتری در سازه استفاده شود، استحکام آن بیشتر می گردد. به طور معمول در اسکلت های بتنی بدون در نظر گرفتن وزن میلگردهای سقف بین 35 تا 70 کیلوگرم فولاد به ازای هر مترمربع مصرف می کنند. این در حالی است که برای اسکلت های فلزی 40 الی 105 کیلوگرم برای هر مترمربع در نظر گرفته می شود. در سازه های فولادی میزان میلگرد برای هر مترمربع بین 70 تا 1150 کیلوگرم برآورد می گردد.

نقش میلگرد در بتن چیست؟

یکی از بهترین تجهیزاتی که برای مقاوم سازی بتن مورد استفاده قرار می گیرد، میلگرد است. این مصالح ساختمانی در مدل ها و درجات متنوعی تولید و روانه بازار می شوند. از این رو شما باید با کیفیت ترین نوع میلگرد را متناسب با پروژه خود برای تقویت بتن خریداری کنید. بتن یکی از اصلی ترین بخش های ساختمان به حساب می آید که باید زیر فشارهای بسیار بالا عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. در صورتی که روی قسمت مرکزی بتن فشار بیش از حدی وارد شود، احتمال از دست رفتن استحکام یا حتی شکسته شدن آن وجود دارد. بنابراین مهم است که بتن را با کمک تجهیزاتی مانند میلگرد مقاوم سازی کنید. با کمک این مقاطع فولادی ضخامت بتن افزایش یافته و مقاومت و خاصیت کشسانی آن نیز بیشتر می گردد. همچنین خاصیت ترک خوردگی بتن نیز با استفاده از آرماتور تا حد زیادی کاهش می یابد. کاهش هزینه های ساخت و ساز نیز علت استفاده میلگرد در بتن شمرده می شود.

نقش میلگرد در بتن چیست؟

آیا شرایط آب و هوایی بر میزان میلگرد مصرفی تاثیر دارد؟

شرایط جوی بر میزان میلگرد مصرفی تاثیری ندارد، اما بر نوع میلگرد انتخابی بسیار موثر است. شرایط آب و هوایی مرطوب یکی از دلایل کاهش عمر و تخریب ساختمان های بتنی است. به همین دلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز از دیگر فاکتورهای قابل توجه در هنگام خرید میلگردهای مختلف محسوب می شود. به طور معمول میلگرد به دلیل احاطه شدن توسط بتن از خوردگی محافظت می شود، اما عوامل دیگری مانند دما، رطوبت و میزان کلر وجود دارند که باعث به وجود آمدن این مشکل هستند. هرگاه این سه عامل مخرب در محیط افزایش یابد، احتمال خوردگی میلگرد نیز بیشتر می شود. نوع میلگرد و کیفیت آن و همچنین کیفیت بتن نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بر خوردگی بتن هستند. از دیگر فاکتورهای موثر بر افزایش این معضل عبارتند از نسبت های مخلوط کردن بتن، افزودنی های بتن، نحوه ساخت، عمل آوری، حمل و ریختن بتن. در ضمن کاور میلگرد که شامل بتن پوشیده شده روی میلگرد است نیز بر خوردگی بتن تاثیر دارد. به یاد داشته باشید که استفاده از میلگرد با کیفیت پایین در مناطق رطوبت زا یا محیط های دارای یون کلر واکنش شیمیایی خوردگی سریع تر رخ می دهد. این اتفاق باعث افزایش حجم میلگرد و وارد ساختن فشار داخلی به بتن شده و بتن در اثر گذشت زمان دچار ترک خوردگی و شکستگی می شود.
کاهش سطح مقطع آرماتور در اثر خوردگی باعث کاهش میزان تحمل سازه در برابر بار می شود. در نتیجه عمر مفید بناهای بتنی در مناطق مرطوب رابطه مستقیمی با نوع میلگرد انتخابی دارد. به همین دلیل محققان انواع میلگرد ضد زنگ (استنلس استیل)، میلگرد اِپوکسی، گالوانیزه، فایبرگلاس و بسیاری دیگر را ساخته اند. این میلگردها به دلیل ایجاد ساختمان هایی با استحکام و عمر بیشتر جای خود را در صنعت ساخت و ساز باز کرده اند.

آیا شرایط آب و هوایی بر میزان میلگرد مصرفی تاثیر دارد؟

دلایل کوتاه بودن عمر ساختمان ها در ایران

به طور معمول بسیاری از ساختمان ها در ایران حدود 30 الی 40 سال عمر می کنند. بنابراین به جرات می توان گفت که میزان عمر مفید سازه ها در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته به مراتب کمتر است. علت این امر در درجه اول عدم استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت در پروژه های ساختمان سازی است. همچنین در بسیاری از ساختمان ها شیوه های اجرایی مناسب بکار نمی رود و عمدتا از کارگران غیرمتخصص در این زمینه استفاده می شود. عدم اخذ پروانه سازمان نظام مهندسی از سوی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز نیز یکی دیگر از مشکلات این صنعت به حساب آمده و عاملی موثر در ایجاد ساختمان هایی با عمر پایین است. مسئله مهم دیگر در این زمینه عرضه محصولات ساختمان سازی تقلبی و بی کیفیت به بازار است. امروزه بسیاری از افراد سودجو این محصولات نامرغوب را با قیمت پایین به بازار آهن آلات و فولاد ارائه می دهند. به همین دلیل برخی از افراد که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می کنند، با وسوسه قیمت پایین گمراه می شوند. به یاد داشته باشید که خرید مصالح ساختمانی ارزان قیمت ممکن است که جان و مال مردم را به خطر بیاندازد. فروشگاه شهرآهن عرضه کننده انواع میلگرد چون میلگرد ساده، آجدار، حرارتی، آلیاژی و... است. قیمت میلگرد حرارتی، میلگرد ساده و... در سایت شهرآهن به قیمت روز و تعیین شده توسط کارخانه است، پس خریداران می توانند بدون هیچ گونه هزینه اضافی، میلگرد مورد نظر خود را برای ساختمان سازی بخرند.