گروه میلگرد چیست؟

میلگرد یک میله فولادی است که در مقاومت فیزیکی و کششی سازه‌ها نقش مهمی دارد. میلگردها بر اساس شکل ظاهری، قطر، خصوصیات فیزیکی، روش های برش و ... گروه‌بندی می‌شوند. به طور کلی این سازه‌های فولادی به ۲ دسته اصلی ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند. میلگردها بر اساس ضخامت در گروه‌های مشخصی قرار می‌گیرند و هر کدام جنس مختص به خود را دارند، بدین ترتیب مشتری می‌تواند با انتخاب مدل مورد نظر خود به راحتی خرید را انجام دهد. گروه‌بندی اصولا با حروف لاتین مشخص می‌شود و هر گروه مشخصات مختص به خود را دارند و مواد تشکیل دهنده آن ها متفاوت بوده و به همین دلیل ساختار متنوعی را از آن خود کرده‌اند.
میلگردهای اروپایی در گروه‌بندی های انجام شده صدر جدول را به خود اختصاص داده‌‌اند، این مدل از منگنز ساخته شده‌است، به همین دلیل مقاومت فیزیکی بالایی دارد. به دلیل اینکه این نوع به راحتی خم می‌شوند کاربری آسانی هم دارند. میلگردهای پایه یا سیاه در کارهای عمرانی استفاده می‌شوند. این گروه از نظر مقاومتی بالاترین رتبه را دارند. میلگردهای گالوانیزه در گروه بندی انجام شده قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند و مقاومت آن ها در مقابل خوردگی و پوسیدگی زیاد است. میلگرد اپوکسی هم دارای روکشی خاص بوده که مقاومت آن را بیشتر می‌کند. تمام این گروه‌ها امروزه بیشترین سطح مصرف را دارند.

گروه میلگرد چیست؟

مشخصات کامل میلگردهای A1، A2، A3، A4

میلگردهایی که با علائم اختصاری به بازار عرضه می‌شوند هر کدام مشخصات مختص به خود را دارند که در به آن ها اشاره می‌کنیم:

  • میلگرد a1 اولین گروه است که روی سطح آن هیچ گونه آجی ندارد، از این رو به میلگرد ساده معروف است. این نمونه با نام داکتیل هم در بازار معرفی می‌شود که از 24% کربن و 60% سیلیسیوم ساخته می شود. میلگرد A1 بافت نرم تری نسبت به میلگردهای دیگر دارد و مقاومت کششی آن پایین است. این نمونه بیشترین کاربرد را برای آهنگری و جوشکاری است.
  • میلگرد a2 که آجدار بوده و آج آن از بالا تا پایین به صورت مارپیچ ادامه دارد. این نوع میلگرد به دلیل ویژگی هایی که دارد ترد و نیمه نرم است. این مدل بیشتر در ساختمان سازی و تولید خاموت استفاده دارد.
  • میلگرد a3 هم آجدار بوده که به عنوان مدل خشک معرفی می‌‌شود و آج جناقی دارد. از این میلگرد به هیچ وجه نمی‌توان برای جوشکاری استفاده کرد. میلگرد A2 و A3 از نظر شکل آج با هم تفاوت دارند که میلگرد A3 آج‌هایی ضربدری دارد.
  • میلگرد a4 دارای استحکام بالایی است و جزء میلگردهای آجدار محسوب می شود. آج این میلگرد به صورت دوکی و یا مرکب هستند. این گروه هم دارای سطح کاربری گسترده‌ای بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات کامل میلگردهای A1، A2، A3، A4

بررسی گروه های میلگرد

میلگردهای ایرانی مطابق استانداردهای روسیه هستند، به همین دلیل سطح کیفی بالایی دارند. این استانداردهای روسی به ۴ گروه تقسیم می‌شود که در هر کدام مقاومت فیزیکی و مکانیکی میلگرد متفاوت است. در هر گروه جنس میلگرد متنوع بوده و این امر با کارایی آن رابطه مستقیمی دارد. در این گروه‌بندی میلگردها ساخت داخل و خارج هستند، بدین ترتیب رقابت بین آن ها زیاد است. هر گروه با علامت اختصاری خاصی روانه بازار می‌شود و شما می‌توانید به کمک این علامت سایز و قطر و حتی نوع میلگرد را به راحتی تشخیص دهید. بررسی‌هایی که روی این گروه‌ها انجام شده نشان می‌دهد که برخی از نظر کیفیت و عملکرد جز بهترین‌ها هستند.
میلگرد‌هایی که گروه‌بندی شده‌اند دارای ساختاری منحصر به فرد هستند و بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید شده‌اند به همین دلیل در شرایط سخت بهترین بازدهی را دارند‌. گروه اول شامل میلگردهای صاف و ساده می‌شوند که هیچ گونه آجی ندارند. گروه‌های دوم شامل میلگردهای آجدار می‌شود که برجستگی‌های ریزی دارند و در هنگام استفاده به خوبی روی هم قرار می‌گیرند. گروه سوم را میلگردهای آجدار پیچی تشکیل می‌دهد که میزان آج آن ها بیشتر بوده و به صورت مارپیچ هستند. در برخی گروه‌ها میلگرد تنها از فلز فولاد ساخته می‌شود و در برخی دیگر منگنز و همچنین الیاف طبیعی و مصنوعی هم به کار می‌رود تا بافت میلگرد را متراکم و مقاومت آن را بیشتر کند‌. شهر آهن راهنمای بسیار خوبی در این زمینه است، از این رو می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشکلات خودتان را حل کنید. قیمت میلگرد های مختلف همچون قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار و همینطور محصولات کارخانجات مختلفی مثل قیمت میلگرد ذوب آهن را می توانید در این سایت مشاهده کنید.