علت شکستن میلگرد حین خمکاری چیست؟ چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم؟

سه مورد از اصلی ترین دلایل شکست میلگرد عبارت از خم شدن غیر استاندارد میلگرد، کیفیت پایین میلگرد و اکسید شدن و زنگ زدن میلگرد است. ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم که در مورد شکستن میلگرد حین خم کاری به صورت تخصصی تر صحبت کنیم. اگر شما هم برای خم کردن میلگرد با مشکل مواجه شده اید و یا پس از خم کردن آن شاهد شکستگی آن بوده اید، بهتر است که این مقاله را از دست ندهید و روش استاندارد خم کاری میلگرد را مطالعه کرده و در حین عمل اجرا کنید. همچنین شما این امکان را دارید تا در سایت خرید و فروش آهن آلات شهرآهن قیمت میلگرد امروز، میلگرد زاگرس و تمام اطلاعاتی که در رابطه با بازار مقاطع فولادی و میلگرد نیاز دارید را در دسترس داشته باشید. 

علت شکستن میلگرد حین خمکاری چیست؟ چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم؟

عوامل موثر بر شکنندگی میلگرد

در واقع سه عامل اصلی بر شکنندگی و در نهایت به قیمت میلگرد تاثیر گذار هستند. اولین عامل کیفیت پایین و آلیاژ ضعیف به کار رفته در میلگرد است. عامل دوم خم کردن میلگرد با روش غیر استاندارد، و عامل سوم نیز خم کردن بیش از حد میلگرد است. البته در برخی از موارد نیز خم کردن میلگرد های قطور باعث شکنندگی آن خواهد شد. زیرا میلگردهایی که قطر زیاد و یا به عبارتی سایز زیاد دارند مناسب برای خم کردن نیستند. به عنوان مثال اگر شما دو نوع میلگرد در سایز ۱۲ و سایز ۳۲ داشته باشید، گزینه مناسب برای خم کردن میلگرد سایز ۱۲ است. زیرا در برابر خم شدن مقاوم تر است و کمتر آسیب می بیند.

کیفیت پایین؛ یکی از دلایل شکنندگی میلگرد

وقتی که کیفیت ترکیبات فولاد پایین باشد، احتمال شکنندگی میلگرد حین خم شدن بسیار بالا می رود. به خصوص اینکه روش خم کردن میلگرد از نوع روش گرم کردن باشد. اگرچه که روش گرم کردن به صورت کلی برای خم کردن میلگرد توصیه نمی شود، اما در صورتی که میلگرد کیفیت بالایی داشته باشد می ‌توان به سرعت پس از گرم کردن آن را سرد نمود تا آسیب نبیند، اما در صورتی که میلگرد کیفیت پایینی داشته باشد، حتی به وسیله نورد سرد نیز ممکن است آسیب دیده و دچار شکستگی شود. بنابراین در صورتیکه قصد خم کردن میلگرد را دارید حتما به کیفیت آن توجه کنید.

عوامل موثر بر شکنندگی میلگرد

برای جلوگیری از شکستن میلگرد، فولاد باکیفیت بخرید

از خم کردن میلگرد های بی‌ کیفیت جدا خودداری کنید. زیرا میلگرد هایی که آلیاژ ضعیف دارند و از فلزات ارزان قیمت در آن ها استفاده شده است، مقاومت کمی در برابر خم شدن دارند و به سرعت خواهند شکست. درصد خلوص فولاد و وجود آلیاژ های با کیفیت باعث انعطاف پذیری بیشتر و مقاومت بالا تر میلگرد در حین خم کردن با روش های مختلف از جمله نورد سرد و یا حتی نورد گرم خواهد شد. برخی از میلگردها که از فرو آلیاژ های منحصر به فرد تولید شده ‌اند دارای کیفیت بسیار بالا تر و مقاومت بسیار عالی در برابر خم شدن هستند.

برای جلوگیری از شکستن میلگرد، فولاد باکیفیت بخرید

زنگ زدگی چطور می‌ تواند باعث شکنندگی میلگرد شود؟

وقتی که سطح میلگرد با رطوبت، آب و اکسیژن در تماس باشد آرام آرام اکسید شده و ترد و شکننده می شود. پوسیدگی میلگرد باعث افزایش حالت شکنندگی آن می شود و به مرور زمان مقاومت میلگرد را در برابر فشار، کشش و ضربه کاهش خواهد داد. زنگ زدن یا اکسیداسیون یک فرآیند طبیعی است که در صورت قرار گرفتن مقاطع آهن و فولاد در برابر عوامل اکسید کننده همچون اکسیژن و رطوبت اتفاق می افتد. مگر اینکه سطح آهن و یا سطح فولاد به صورت گالوانیزه، اپوکسی شده و یا ضد زنگ باشد. افزودن برخی از ترکیبات و عناصر خاص همچون کروم و منگنز به فولاد باعث جلوگیری از زنگ زدن آن میشود. به همین جهت نیز در مناطق مرطوب که رطوبت هوا بالاتر از حد نرمال است از میلگردهای فرو آلیاژی که دارای ترکیبات ضد زنگ هستند استفاده می شود، تا فرایند اکسیداسیون و شکنندگی میلگرد به حداقل خود برسد.

زنگ زدگی چطور می‌تواند باعث شکنندگی میلگرد شود

راه‌ های جلوگیری از شکست میلگرد پس از خم کردن آن چیست؟

خم کردن میلگرد در روش های غیر استاندارد باعث شکست میلگرد و آسیب به آن می شود. اگر میخواهید از شکست میلگرد پس از خم کردن آن جلوگیری به عمل آورید، باید خم کردن میلگرد را به صورت استاندارد انجام دهید. بدین صورت که:

  • در درجه اول سعی کنید برای خم کردن میلگرد حتما از روش نورد سرد استفاده کنید. استفاده از روش گرم می‌ تواند باعث آسیب به میلگرد و شکنندگی بسیار شدید آن شود.
  • در صورتی که از گرما برای خم کردن میلگرد استفاده کنید، باید به سرعت و بلافاصله میلگرد را با استفاده از آب سرد کنید.
  • یکی دیگر از راه‌ های جلوگیری از شکستگی این است که میلگرد را فقط یک بار خم کنید. خم کردن مجدد و دوباره میلگرد باعث شکنندگی آن خواهد شد.
  • سعی کنید خود میلگرد را با زاویه کمتر از ۹۰ درجه خم کنید، تا آسیب کمتری به بافت داخلی آن وارد شود.
  • میلگردهای بزرگتر در برابر شکستگی پس از خم شدن آسیب ‌پذیرتر هستند. بنابراین در صورت امکان برای خم کردن میلگرد، از نوع کوچکتر آن استفاده کنید.

راه‌ های جلوگیری از شکست میلگرد پس از خم کردن آن چیست؟

چگونه می توانید از زنگ زدن و شکستن میلگرد جلوگیری کنید؟

در واقع مهمترین عملی که میتوان برای جلوگیری از زنگ زدن و شکستن میلگرد انجام داد جلوگیری از قرار گرفتن آن در معرض رطوبت و اکسیژن است. در صورتی که فرایند اجرای بتن سقف، فوندانسیون کف، شناژ بندی ساختمان و بتن ریزی آن به صورت حرفه ای و با استفاده از دستگاه های صنعتی انجام شود، احتمال زنگ زدن میلگرد در داخل آن نیز به حداقل خود میرسد. در صورتی که بتن کامل هواگیری شود دیگر امکان نفوذ هوا و رطوبت در داخل بتن وجود نخواهد داشت و در نتیجه عوامل اکسید کننده در تماس با میلگرد داخل بتن قرار نخواهند گرفت. همین مسئله نیز فرآیند اکسیداسیون میلگرد را بسیار کند می کند و دوام بتن و میلگرد را به حداکثر خود می رساند. در نتیجه ساختمان هایی که بتن ریزی استاندارد دارند دوام بسیار زیادی حتی در اقلیم های مرطوب و شرجی خواهند داشت. بنابراین برای جلوگیری از زنگ زدن و شکستن میلگرد در درجه اول حتما به استاندارد بودن و تخصصی بودن بتن ریزی ساختمان خود دقت داشته باشید و سپس سعی کنید میلگرد را متناسب با اقلیم آب و هوایی منطقه خود انتخاب کنید و در صورتی که در اقلیم های شرجی زندگی می کنید حتما میلگرد را از نوع ضد زنگ و دارای ترکیبات فروآلیاژی انتخاب کنید.