حداقل میلگرد دال

برای تکمیل سازه ها از روش های مختلفی برای ساخت سقف استفاده می ‌شود. دال بتنی به عنوان نوعی سقف یکپارچه از مصالح مختلفی مانند فولاد و بتن ایجاد شده که در ساخت آن استانداردهای لازم رعایت خواهد شد. با توجه به حساسیتی که در ساخت سقف سازه های بزرگ با دهانه های وسیع وجود دارد، برای قرار دادن میلگرد دال، رعایت نکات کلیدی و استفاده از استانداردهای بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. مهندسان و متخصصان با بررسی نکات اجرایی برای ساخت سقف و میلگرد گذاری دال، سعی بر آن دارند که با رعایت نکات ایمنی و کاربردی، سازه ای محکم بنا کنند. رعایت آیین نامه های لازم برای آرماتور بندی سقف دال بتنی، کمک می ‌کند تا با ترتیبی خاص بتوان میلگردها را کنار یکدیگر چیده و مقاومت بتن شکننده را در برابر نیروهای کششی افزایش داد. در این بین رعایت حداقل میلگرد دال برای ایجاد سازه و بررسی محدودیت حداقل و حداکثر آرماتور در دال برای مهندسان سازه و معماران، همواره مورد بحث قرار گرفته است. همراه ما در مجموعه آهن آلات شهر آهن باشید.

حداقل میلگرد دال

بررسی نکات اجرایی میلگرد گذاری دال

اهمیت رعایت نکات لازم برای میلگرد گذاری دال به شکلی است که امروزه مهندسان سازه با استفاده از نرم افزارهای طراحی، سعی بر آن دارند که بتوانند دقیق ‌ترین مقدار را برای میلگردهای دال به دست آورند. در این بین بد نیست بدانید که طراحی دال و به کار بردن شرایط لازم برای اجرای سازه، تنها محدود به کنترل خیز دال و برش پانچ در نرم‌افزارها نخواهد بود. نکات مختلفی می‌ توانند به‌ عنوان دستورالعمل های لازم برای اجرای میلگرد گذاری دال بیان شوند.
اگر میلگرد گذاری دال یک طرفه باشد، برای تحمل خمش باید در آن ها، دال در یک امتداد طراحی شده و آرماتور گذاری شود. موارد مختلفی مانند دال های توپر، دال های مرکب بتنی و دال های غیر مرکب در جا روی عرشه فولادی در این شرایط مورد بررسی قرار می ‌گیرند. با توجه به تنش های حرارتی موجود و جمع شدگی بتن، بررسی استانداردهای لازم برای رعایت حداقل آرماتور در این شرایط اهمیت بالایی دارد.
برای میلگرد گذاری دال، با توجه به شرایط سازه از آرماتورهای مختلفی در آن استفاده می شود. به عنوان مثال میلگرد خمشی، میلگرد افت و حرارت میلگرد مستقیم و میلگرد مونتاژ سنجاقی در آرماتور گذاری دال یک طرفه به عنوان آرماتورهای مصرفی مورد نیاز بیان می شوند. نوع استفاده از آرماتورها در میلگرد گذاری دال به شکلی است که باید ناحیه فشاری تار بالا و بارگذاری گسترده را در نظر گرفت تا بتوان استحکام سازه را به بهترین شکل افزایش داد.
گاهی اوقات شرایط ساختمان به شکلی است که دال ‌ها می ‌توانند بدون تیر به کار گرفته شوند. اگر در ایجاد سازه، دال ها با تیر به کار برده شوند، با توجه به پیچشی که ایجاد می شود، علاوه بر آرماتورهای خمشی اصلی باید آرماتورهای ویژه ‌ای در گوشه های دال تحت بارگذاری، تعبیه شود. رعایت نکات مهم و بررسی ابعاد سازه برای میلگرد گذاری دال در این شرایط اهمیت بالایی دارد.

بررسی نکات اجرایی میلگرد گذاری دال

محدودیت حداقل و حداکثر آرماتور در دال

سازمان های مهندسی و مقررات ملی ساختمان ایران برای اجرای سازه ها، محدودیت های حداقل و حداکثری برای استفاده آرماتور در دال بیان کرده اند. به عنوان مثال سازه های بتنی که در آن ها از میلگردهای نوع S300 و S400 استفاده شده است، باید برای آرماتورهای طولی حداقل درصد را به اندازه لازم را رعایت کنند. این اندازه برای میلگردهای فوق می ‌توانند ۴.۵ و ۶ درصد باشد.
موارد مهمی برای رعایت حداقل و حداکثر آرماتور در دال مورد بررسی قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال با بررسی میزان تراکم آرماتورها و بر اساس محدود نمودن آن ها، حد بالای میزان آرماتور طولی با توجه به کنترل ترک خوردگی بتن می تواند به دست آورده شود. شرایطی که برای حد پایین آرماتورها با بررسی تنش تسلیم فولاد و کنترل این مقدار، تحت بارهای جایگزینی و بهره برداری سطح موثر کششی بتن، برای جلوگیری از ترک خوردگی تحت نظر قرار می گیرد. فراموش نکنید با پارامترهای مختلف دیگری مانند تعداد میلگرد و قطر آرماتور نیز می ‌توانند در رعایت حداقل و حداکثر آرماتور در دال، به دقت مورد بررسی قرار گیرند. قیمت میلگرد های مختلف همچون قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار و همینطور محصولات کارخانجات مختلفی مثل قیمت میلگرد ذوب آهن را می توانید در این سایت مشاهده کنید.