استاندارد میلگرد | انواع سایز و طول استاندارد میلگرد

منظور از استاندارد میلگرد رعایت تمام ویژگی ها و قوانین وضع شده برای تولید این محصول است. استاندارد میلگرد در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال استاندارد تولید میلگرد در کشورهای اروپایی با استاندارد تولید همان میلگرد در کشورهای زلزله خیز همچون ژاپن با یکدیگر فرق می کند. اما زمانی که یک استاندارد برای تولید میلگرد وضع می‌ شود باید محصول تولید شده از لحاظ مشخصات ظاهری، از لحاظ ترکیبات شیمیایی و همچنین مشخصات مکانیکی از تمامی قوانین وضع شده پیروی کرده باشد. ما در این مقاله از سری مقالات وب سایت فروشگاهی شهرآهن در مورد انواع سایز و طول استاندارد میلگردهای تولید شده در کارخانجات سطح کشور توضیحات تکمیلی را برای شما به رشته تحریر در آورده ایم. لذا شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا انتها همراهی کنید.

استاندارد در حوزه میلگرد به چه معناست؟

منظور از استاندارد در حوزه میلگرد، وجود مشخصات ظاهری، شیمیایی و مکانیکی منحصربه ‌فرد تعریف شده برای میلگرد است که در صورت رعایت کردن تمامی این ویژگی ها در پروسه تولید میلگرد یک محصول کاملا کاربردی و با کیفیت تولید خواهد شد. انواع مختلف میلگردهای تولید شده باید با معیارهای استاندارد تولید آن هم راستا باشند تا عملکرد، عمر و دوام سازه دچار مشکل و اختلال نشود. میلگردها به عنوان اصلی ترین مقاطع فولادی برای افزایش مقاومت کششی بتن در قسمت های مختلف ساختمان از جمله تیرها، ستون ها، دیوارها و فونداسیون ها مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که استانداردهای کامل در حوزه تولید میلگرد رعایت شده باشند قطعا کیفیت بتن و به دنبال آن کیفیت سازه افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت یک ساختمان عالی با کیفیت و دوام بالا تولید خواهیم داشت.

استاندارد در حوزه میلگرد به چه معناست؟

در مورد استاندارد میلگرد ایران چه می دانید؟

کشور ما به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده مقاطع فولادی و میلگرد است و استاندارد اصلی را برای تولید محصولات خود به کار می گیرد. این استانداردها عبارتند از:

  • استاندارد روسی GOST 5781: مطابق با این استاندارد میلگرد در کشور ما در سه گروه از جمله گرید A1، A2 و A3 تولید می شود. میلگردهای ساده که با نام میلگرد A1 شناخته می ‌شوند بدون آج هستند و جزء میلگردهای کم کربن و نرم دسته بندی می‌شوند. اما دو گروه دیگر شامل میلگردهای آجدار هستند که هر کدام از آن ها دارای مقاومت تسلیم و مقاومت گسیختگی خاص خود هستند. این میلگردها در سایز ۸ الی ۴۰ میلی‌متر تولید می ‌شوند و استاندارد به کار گرفته در تولید آن ها جزء اولین استانداردهای کشور به حساب می آید. اولین کارخانه تولید کننده میلگرد با استاندارد روسی در کشور ما، کارخانه ذوب آهن اصفهان بوده است.
  • استاندارد میلگرد ایران ISIRI 3132: اگرچه که این استاندارد در دهه شصت تدوین شد، اما در سال ۱۳۹۲ بازبینی شد و مورد تجدید نظر قرار گرفت. این استاندارد در حال حاضر دستورالعمل اصلی کارخانجات سطح کشور است. مطابق با این استاندارد میلگرد های تولید شده در کارخانجات مختلف با چهار نامA1 ،A2 ، A3 و A4 تولید می شوند. این استاندارد برگرفته از استاندارد اروپا EN، آلمان DIN، ژاپن GIS، آمریکا ASTM و استاندارد جهانی ISO است.

شکل ظاهری استاندارد میلگردها

همانطور که گفته ایم کارخانجات کشور موظف به تولید میلگرد مطابق با استاندارد میلگرد ایران هستند که برگرفته از استانداردهای اروپا، آلمان، ژاپن و آمریکا و استاندارد جهانی است. بر اساس این استانداردها میلگردها در دو گروه از جمله میلگرد ساده و میلگردهای آجدار تولید می‌ شوند. میلگردهای آجدار خود در سه دسته با نام های A2 و A3 و A4 تولید می شوند. شکل ظاهری استاندارد این میلگردها نیز به شکل زیر برقرار است:

  • میلگردهای A2 دارای آج مارپیچ هستند. منظور از آج مارپیچ آج یکنواخت و دوکی شکل است که از ابتدای میلگرد تا انتهای آن بدون وقفه ادامه دارد. سایز آج در این میلگردها برابر با ۳۴۰ و ۳۵۰ است.
  • میلگردهای A3 دارای آج جناغی هستند. آج این میلگرد نیز همچون میلگردهای قبلی به صورت یکنواخت و دوکی شکل است، اما با این تفاوت که به صورت مورب و با زاویه ۴۵ درجه است. سایز آج این میلگرد برابر با ۴۰۰ و ۴۲۰ است.
  • میلگردهای A4 آج مرکب دارند. آج این میلگرد به صورت مرکب بوده و حالتی شبیه به هفت و هشت دارد. سایز آج این میلگرد برابر با ۵۰۰ و ۵۲۰ بوده و با استفاده از تکنولوژی جدید تولید می شود.

شکل ظاهری استاندارد میلگردها

مشخصات هندسی میلگردها + جدول سطح مقطع میلگردها

طبق استانداردهای تعریف شده برای تولید میلگرد در ایران، قطر میلگرد، سطح مقطع میلگرد و وزن واحد تولیدی میلگرد برای نوع ساده و آجدار یک واحد مشخص است؛ که میلگردهای سایز ۶ تا ۵۰ میلی متر را به صورت کامل پوشش می دهد. این جدول به صورت کلی به کارخانجات تولید میلگرد ابلاغ شده است و میلگردهای تولید شده مطابق با استاندارد ملی ایران از این جدول تبعیت می کنند. جدول سطح مقطع میلگردها مطابق جدول زیر است:

مشخصات هندسی میلگردها + جدول سطح مقطع میلگردها

طول استاندارد میلگرد چقدر است؟

میلگردهای تولید شده در کشور ما در شاخه های ۶ متر الی ۱۲ متر تولید می شوند. اما به طور معمول بیشتر این میلگردها در شاخه های ۱۲ متری تولید و به بازار فروش عرضه می شوند. نکته ‌ای که در این قسمت باید آن اشاره کرد، این است که میلگردهای کمتر از سایز ۱۰ میلی‌متر به صورت کلاف نیز تولید می ‌شوند و بسیاری از کارخانجات تولید میلگرد کلاف را نیز در دستور کار خود دارند. اگر چه که قطر انواع مختلف میلگرد بین ۶ الی ۶۰ میلی متر متغیر است، اما غالبا میلگردهای سایز ۱۰ به بالا به صورت شاخه های ۱۲ متری و میلگردهای سایز۱۰ به پایین به صورت کلاف تولید می‌شوند. میلگردهای سایز۱۰ الی ۱۲ را با نام میلگرد A2 و میلگردهای ۱۰ الی آخر را با نام میلگردهای A3 و A4 می نامند.

مشخصات فنی میلگردها + جدول مشخصات میلگرد

استاندارد تعریف شده برای میلگردهای تولید شده در کارخانجات سطح کشور، مشخصات فنی این میلگردها را نیز تعریف نموده است. به عنوان مثال هرکدام از میلگردهای آجدار و یا میلگردهای ساده دارای حداقل و حداکثر میزان استحکام تسلیم و استحکام کششی هستند. یکی از موارد دیگر که در این میلگردها حائز اهمیت است، میزان ازدیاد طول نسبی است که برای هر کدام از این میلگردها یک بازه حداقلی دارد و باید رعایت شود. به عنوان مثال مقاومت تسلیم در میلگردهای A2 برابر با ۳۴۳ و ۳۵۰ مگاپاسکال است و همین مسئله باعث شده است تا این نوع میلگرد کاملا مناسب به کارگیری به عنوان خاموت در صنعت ساخت و ساز باشد. از طرفی میلگرد A3 دارای دو مقاومت تسلیم ۴۰۰ و ۴۲۰ مگاپاسکال بود که نوع ۴۲۰ آن رایج تر است و بیشتر برای پروژه‌ های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. مشخصات فنی میلگرد A4 نیز آن را کاملا مناسب برای ساخت انواع سازه های مختلف به غیر از دیوار برشی و قاب خمشی نموده است. البته در حال حاضر تنها چند کارخانه محدود از جمله کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه کویر کاشان و کارخانه روهینا دزفول توانسته اند بهترین نوع این میلگرد را تولید و به بازار فروش عرضه کنند.

مشخصات فنی میلگردها + جدول مشخصات میلگرد

لازم به ذکر است که یکی از اصلی ترین قوانین برای تولید میلگرد در ایران درج علامت اختصاری و نشانه گذاری بر روی میلگرد است؛ تا به عنوان یک شناسنامه برای خرید میلگرد تلقی شود و مشتری به هنگام خرید بتواند میلگرد کارخانجات مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد.